fbpx

Educație și formare

Info

Centrul Național al Dansului București a continuat în anul 2018 seria de cursuri și programe speciale pentru copii pe care o organizează deja din 2014 cu cel mai amplu proiect de până acum: Școala performativă pentru copii.

Prima ediție a „Școlii performative pentru copii” s-a desfășurat între 19 martie și 15 iunie 2018, luând forma unui program integrat de dans contemporan, practici corporale și educație artistică, o oportunitate unică în domeniul creativ din România care nu se regăsește în acest moment în oferta educațională a școlilor de profil și a instituțiilor publice sau private.

Astfel, Școala performativă pentru copii este un proiect de lungă durată, care constă în cursuri săptămânale și activități opționale de educație artistică. Ele sunt susținute de coregrafi, artiști vizuali și pedagogi cu o bogată experiență în zona dansului, a artei contemporane și a sferei artelor marțiale precum Aikido.

În ultima lună, copiii au pregătit, sub îndrumarea coregrafei Vava Ștefănescu, o creație colectivă, care integrează elementele de mișcare cu care s-au familiarizat de-a lungul programului.

Programul s-a adresat copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 9 ani iar prima ediție a avut 14 participanți.

„Asumarea unui program de educație artistică pentru copii presupune un ritual al dirijării atenției către corp, cu o frecvență regulată. Asumarea are dublu sens: părinții și copiii pe de o parte și profesorii pe de alta. Programul structurat pe mai multe componente nu are intenția de a scoate specialiști la una dintre discipline, ci de a dezvolta abilitatea de a vehicula mai multe tipuri de informații și antrenament corporal artistic.

Școala performativă asigură cadrul pentru a genera un tip individual de acuitate a observației și a întrebuințării resurselor corporale, dezvoltarea plăcerii de a utiliza bagajul intuitiv cu care toți copiii sunt înzestrați, activarea imaginarului corporal și vizual al copilului în structurarea unui discurs artistic propriu, dar și un antrenament corporal complex care se relaționează cu alte domenii artistice și expresii culturale actuale.

Ce distinge dansul de sport este abilitatea/ capacitatea de a crea sensuri de comunicare artistică, în care mintea și gândirea sunt una cu corpul; cultivarea abilităților corporale servește unui tip de performanță ce are vocația comunicării de idei.

Dansul ca formă de cunoaștere, de adecvare la context, la lume.”

​Vava Ștefănescu, Manager CNDB

© Alina Ușurelu
© Alina Ușurelu

Dans contemporan

Catrinel Catană

luni, 19 martie, ora 17:30

luni, 26 martie, ora 18:30

joi, 12 aprilie, ora 17:30

luni, 16 aprilie, ora 18:30

luni, 19 aprilie, ora 17:30

joi, 3 mai, ora 17:30

luni, 14 mai, ora 17:30

joi, 24 mai, ora 17:30

Ideea fundamentală a cursului este să ne mișcăm bazându-ne pe studiul conceptelor esențiale în dezvoltarea corporală și pe principiile dinamicii. Înainte de toate, copilul trebuie să-și descopere corpul pentru a-și conștientiza posibilitățile și limitele.

Ne mișcăm folosind asocierile, imităm corpurile celorlalți și găsim propriile variante creative, stimulând imaginația și relaționarea cu ceilalți; lucrăm individual și în grup, învățăm să împărțim mișcări, idei, întrebări.

Frecventarea unui curs de dans contemporan nu presupune a învăța să dansezi, ci mai degrabă a conștientiza când și cum să te miști și ce ajunge a se numi dans. Prin acest curs copilul dansează lumea lui, dar și lumile din jurul acestuia.

Înaintea cursului, copiii participanți sunt rugați sa aduca un obiect personal, de care sunt atasati si haine comode.

Pe parcursul ședințelor, asistarea părinților nu este recomandată.

Catrinel Catană este coregraf, performer și profesor de dans. Susține cursuri și ateliere de dans pentru copii și adolescenți în școli și organizații neguvernamentale, înțelegând în profunzime și descifrând importanța mișcării.

Catrinel a absolvit Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale”, secția Coregrafie și are un master în Artă Coregrafică. Din 2007 participă la ateliere de dans contemporan, dramaturgie coregrafică și psihoterapie prin mișcare.
S-a specializat în „Kinetoterapie și motricitate specială” în cadrul Facultății de Educație Fizică și Sport. În prezent este masterand în cadrul aceleiași facultăți și este interesată de harta emoțiilor din corp și de dimensiunea terapeutică a dansului și a expresivității corporale.

Creative Mo(ve)ments

Vava Ștefănescu

joi, 22 martie, ora 17:30

joi, 10 mai, ora 17:30

joi, 17 mai, ora 17:30

luni, 31 mai, ora 17:30

Scopul cursului este de a dezvolta capacitatea copiilor de a înțelege și crea structuri coregrafice, de a face experiența lucrului în relație cu ceilalți, de a face experiența traseului creativ de la idee la realizare.

Toate temele de lucru sunt adecvate nivelului de experiență, vârstă și capacitate a copiilor atât ca pondere temporală în economia orei, cât și ca grad de dificultate.

  • structuri coregrafice în relație cu structuri muzicale, spațiale, vizuale, poetice

  • experiențe de grup (sincronizare, orchestrare) și individuale (solo, discurs) în care mișcarea este articulată în (mici) structuri repetabile

  • memoria ca instrument

  • găsirea și utilizarea surselor de inspirație pentru un dans

  • fantasticul ca material de lucru

Vava Ștefănescu este coregrafă și dansatoare cu o vastă activitate artistică și teoretică, precum și manager al Centrului Național al Dansului București. A absolvit Liceul de Coregrafie pe vremea când se numea „George Enescu”, are un master în management cultural – Cooperare Artistică Internațională la Universitatea Paris VIII  UFR Arts, Paris, Franța, a beneficiat de-a lungul carierei de numeroase burse, stagii internaționale și rezidențe artistice care au consolidat experiența sa artistică deopotrivă ca dansator și coregraf.

Înființează în 2000 Centrul Multi Art Dans – MAD, organizație independentă ce prefigurează Centrul Național al Dansului de astăzi.

FeldenKids. Metoda Feldenkrais pentru copii

Valentina De Piante Niculae

joi, 22 martie, ora 17:30

joi, 10 mai, ora 17:30

joi, 17 mai, ora 17:30

luni, 31 mai, ora 17:30

Moshe Feldenkrais a creat metoda lui prin observarea evoluției copiilor, spunând că aceștia sunt de fapt maeștrii noștri, fiind într-un mai bun contact cu corpul și senzațiile lor. Centrul metodei este modalitatea prin care copilul învață toate schemele motrice pentru a deveni autosuficient. În același timp, Feldenkrais consideră mișcarea un important instrument de autocunoaștere a persoanei și un instrument de schimbare a schemelor de gândire și a celor emoționale.

Mileniul al treilea este o provocare atât pentru părinți cât și pentru copii. Ansamblul de informații si stimulii complecși pot crea sentimente de accelerarea a ritmului educațional și o alienare din propriul corp. Din studiile neuroștiintei știm că timpul, corpul, pauzele, legătura între ceea ce învăț și ceea ce simt sunt premisele necesare pentru asimilarea informațiilor, dar nu numai. Antrenarea sensibilității personale va duce la o diferență în gândire, echilibrând toate sistemele nervoase (știm bine că majoritatea deciziilor sunt luate de părțile noastre cele mai instinctuale). Sensibilitatea și ascultarea a ceea ce se petrece în corp și în minte dezvoltă percepția de sine și o gândire mai amplă asupra realității.

De aceea consider importantă o educație a conștientizării timpurie, din grădiniță, pentru a sădi încrederea în sine si puterea creativității, rezistența la schimbări uneori dramatice și capacitatea empatică în relație. În cadrul atelierelor, prin mișcări neobisnuite si creative, copiii vor explora noi posibilități, fiind ghidați de curiozitate si nu de judecată sau de aprecierea celorlalți. Aceștia vor dezvolta simultan capacitățile de a simți acea  mișcare în propriul corp si de a o gândi.

Vom lucra în mod ludic lecții de Awareness through Movement ale metodei Feldenkrais® între a descoperi propriul corp prin mișcare și a-l mișca prin diferite scheme motrice ale animalelor. Vom jongla între a fi susținuți, a fi explorativi, a simți legătura între noi și ceilalți.

Valentina De Piante Niculae este cadru didactic al UNATC, doctor în Teatru și Artele Spectacolului, coordonator de proiecte, coregraf, cercetător și performer. Este singurul profesor din tara cu expertiza ATM si FI în metoda Feldenkrais®, metodă de reorganizare a schemelor neuromotrice. Predă laboratoare de scriere coregrafică și educație somatică, fiind invitată în diverse universități și platforme de cercetare pedagogică. În 2009 a participat la evenimentul TTT – Teaching the Teachers – București și în 2013 la TTT – Budapesta. În 2015 a ținut prelegeri teoretice îmbogățite de o practică corporală intensă împreună cu cercetătorul neurolog dr. Radu Dop. A ghidat, în calitate de expert român, proiectul european Tandem Dance dedicate nevăzătorilor și performerilor. În anul 2016 a făcut parte din [8:tension] choreographers, obținând o bursă la ImPulsTanz de la Viena cu performance M.E.L.T. Motion Emotion and Lateral Thinking, creat împreună cu KrootJuurak (dramaturgia) și Eduard Gabia (sound research). În timp, își dorește crearea unei platforme educative, performative şi creative despre conștiință și corp, artă și neuroeducație, spațiu corporal și spațiu public.

Contact improvisation

Virginia Negru și Smaranda Găbudeanu

luni, 23 aprilie, ora 18:30

joi, 26 aprilie, ora 17:30

luni, 7 mai, ora 18:30

luni, 14 mai, ora 18:30

Contactul reprezintă fizicalitate, relație cu podeaua, rostogoliri, sărituri, rulări, căderi controlate, schimbarea nivelului față de podea dar și relația cu cei din jur și includerea tuturor simțurilor în procesul de generare a mișcărilor. Improvizația se referă la antrenarea vitezei de direcționare a atenției către ceea ce se întâmplă în timp real, pentru a crea pe loc compoziții din mișcări spontane. Astfel, la clasă vom dezvolta atât abilități motrice, cât și atitudini mentale de concentrare asupra a ceea ce facem și încredere în capacitățile proprii de a crea mișcările și compozițiile pe care ne dorim să le creăm.

Contact improvisation presupune îmbunătățirea aptitudinilor motrice și a încrederii în sine și în ceilalți. Prin mișcare și prin contact fizic, copiii dezvoltă o nouă formă de comunicare și o cunoaștere a propriului corp și a posibilităților sale creative.

Virginia Negru studiază dansul și inteligența corporală cu intensitatea și pasiunea unui cercetător științific. A descoperit plăcerea de a-și organiza mișcările în feluri sofisticate înainte de a putea vorbi, înainte de a înțelege că ceea ce făcea se numea dans. În afară de studiile formale pe care le-a urmat, consideră că cel mai mult a învățat și a înțeles despre mișcare și dans din pornirile ei de autoeducare, urmărind și căutând să lucreze cu profesorii care o inspirau în mod special: Catrina Choate (dans contemporan și Feldenkrais), Amalia Stinopoulou (Limon Technique), Lelia Marcu (Balet), Steve Batts și Ursula Laeubli, Benno Voorham și Sybrig Dokter, Scott Wells, Ekaterina Ericson, Alexandra Soshnicova și Serghei Golovnya, Cyrus Khambatta, Nora Hajos, Nancy Stark Smith, Ralf Jaroschinski, Sveta Bird, Sasha Dodo, Bernd Kanppe, Adrian Russi și Manuela Blanchard, Susanne Martin (Instant Composition, View Points și Contact Improvisation). A descoperit și practicat prima dată Contact Improvisation în 2006 în cadrul Festivalului de Teatru din București. Apoi a continuat studiul acestei forme de dans în Europa și SUA, iar în prezent, împreună cu asociația PETEC, organizează Festivalul Internațional de Contact Improvisation – Contact Bucharest Festival și participă la producția de spectacole care folosesc CI ca formă de antrenament de mișcare și tehnică de improvizație.

Ateliere de exprimare prin mijloace specifice artelor vizuale

Daniela Vîrlan

joi, 22 martie, ora 17:30

joi, 29 martie, ora 17:30

luni, 4 iunie, ora 17:30

Tema 1.  Corpul ca o hartă

Narațiune: Realizarea unui portofoliu care să contină compoziții, peisaje, hărti (desen, foto, colaj) având ca reper propriul corp drept sursă de inspirație.

  • Interpretarea figurativului. Selectarea unor elemente sau detalii anatomice ce vor putea fi integrate într-o planșă de lucru sub forma de peisaj sau hartă. Construcție/deconstrucție. Tehnici specifice desenului și/sau colaj.

  • Jocuri interactive de relaxare. Discuții pornind de la tema de reflecție. Realizarea unei statui din aer. Transpunerea statuii pe hârtie. Tehnică desen.

Tema 2.  Portret/ Camera personală

Descrierea obiecteler personale.

Realizarea unei compoziții cu recuzita adusă. Reconstituirea camerei portret. Realizarea unui portret și/sau portret de grup. Discuții libere, concluzii.

Tema 1.  Corpul ca o hartă

Narațiune: Realizarea unui portofoliu care să contină compoziții, peisaje, hărti (desen, foto, colaj) având ca reper propriul corp drept sursă de inspirație.

  • Interpretarea figurativului. Selectarea unor elemente sau detalii anatomice ce vor putea fi integrate într-o planșă de lucru sub forma de peisaj sau hartă. Construcție/deconstrucție. Tehnici specifice desenului și/sau colaj.

  • Jocuri interactive de relaxare. Discuții pornind de la tema de reflecție. Realizarea unei statui din aer. Transpunerea statuii pe hârtie. Tehnică desen.

Tema 2.  Portret/ Camera personală

Descrierea obiecteler personale.

Realizarea unei compoziții cu recuzita adusă. Reconstituirea camerei portret. Realizarea unui portret și/sau portret de grup. Discuții libere, concluzii.

Daniela Vîrlan este o artistă vizuală care trăieṣte ṣi lucrează în Bucureṣti. A studiat la Universitatea Naṭională de Arte, absolvind examenele de licenṭă ṣi master ale departamentului de grafică din cadrul Facultăṭii de Arte Plastice Bucureṣti. În 2008 a beneficiat de o bursa de studii Erasmus la Accademia di Belle Arti di Roma, secṭia pictură.

Concomitent anilor de studii a parcurs și finalizat modulele de pedagogie nivel I ṣi II.

Asociația Maatka PHI urmărește implicarea în acțiuni sociale, educaționale și culturale, precum și promovarea culturii și a artelor în general, cu un accent special pe arta contemporană.

MATKA este o organizație non-guvernamentală, non-profit, înființată la începutul anului 2016, care își propune să îmbine empatia pentru situația în care se află nemumărate comunități defavorizate cu energia segmentului cultural – creativ, aflat în continuă expansiune, concretizare și afirmare.

Printre obiectivele Asociației se numără intervenția culturală în scop social, promovarea artei, organizarea de evenimente culturale, sociale și comunitare, încurajarea educației, a unui mediu și a unui trai sănătos și creativ.

Considerăm că educația prin cultură este una cu impact de lungă durată, care generează mentalități deschise și libere și indivizi creativi și sensibili la societate.

MATKA sunt: Mihaela Cîrjan, Valentina Iancu, Lea Rasovszky și Daniela Vîrlan.

Introducere în Aikido

Roxana Grămadă

luni, 26 martie, ora 18:30

luni, 16 aprilie, ora 17:30

luni, 23 aprilie, ora 17:30

luni, 7 mai, ora 17:30

Aikido este o artă marțială japoneză contemporană. Soră cu Jujitsu si Kenjutsu, este însă și arta păcii și armoniei, numită așa chiar de fondatorul ei, Morihei Ueshiba, pentru că învățăm să ne coordonăm în mișcare împreună cu un partener și să ne apărăm de un posibil atac fără să ne rănim, folosind chiar energia celuilalt. Copiii și adulții care practică aikido învață să aibă încredere în ei, să fie independenți dar și toleranti și să găsească rapid soluții.

În aikido nu există competiții, la dorința expresă a fondatorului. Competiția este, pentru fiecare dintre noi, cu sine. Oricine poate practica aikido, indiferent de vârstă, gen sau constituție fizică. Spiritul, prezența și perseverența sunt întotdeauna mai importante aici decât forța fizică. Început din copilărie, aikido poate forma copiii să crească frumos.

În cele 4 ședințe, copiii vor încerca mișcările simple de aikido și vor începe să formeze deprinderile care le dau mai apoi încrederea în sine, echilibrul și receptivitatea în relațiile cu ceilalți. Vor învăța prin joc să se miște și să se simtă bine în corpul lor.

Roxana Grămadă este instructor 3 Dan Aikido Aikikai în cadrul Aikikai România. Practică din 2002. A participat la stagii internaționale, unde a studiat tehnici predate de descendenții direcți ai fondatorului aikido-ului, Ueshiba Mitsuteru, waka sensei Aikikai Hombu, dojo-cho Shihan, dar și de la mari maeștri: Fujita Masatake (elev direct și secretar personal al lui O-Sensei Morihei Ueshiba) 8 Dan Aikido Aikikai, Shihan Christian Tissier 8 Dan Aikido Aikikai, Shihan Yoshiaki Yokota 7 Dan Aikido Aikikai, Shihan Yukimitsu Kobayashi 7 Dan Aikido Aikikai. A călătorit în Japonia, pentru a se apropia de conceptele și practica aikido-ului în forma lui autentică. Din 2015, Roxana este instructor la Hakken Dojo, alături de fratele ei, Sensei Dan Grămadă 3 Dan Aikido Akikai Dojo Cho. Când nu e pe tatami, Roxana e copywriter și publicist. Uneori scrie pentru UNICEF. A realizat Citizen Samurai, un documentar artistic despre colegii cu care practică Aikido la Tenchi Dojo.

Sari la conținut