Mediatecă și Arhivă
Publicații
CNDB
Info
Am lansat de-a lungul anilor o serie de publicații pe care Centrul Național al Dansului București le pune la dispoziția publicului larg, în format fizic, prin intermediul Mediatecii CNDB.
Titlu: Corpuri radicale în spectacole contemporane
Autor: Mihaela Michailov
Carte publicată de Editura Vellant în parteneriat cu CNDB
Co-finanțare AFCN
Anul apariției: 2021
Număr de pagini: 232
Cartea își propune să identifice și să exploreze momente importante din istoria occidentală a teatrului și dansului contemporan, vizitând unele dintre cele mai relevante și controversate performance-uri din anii ’70, ’80 și ’90, cu accent pe reprezentări ale corpului expus în contexte care îi radicalizează prezența.
Fără a avea pretenția unei analize exhaustive, Corpuri radicale în spectacole contemporane este, mai degrabă, un studiu aplicat asupra unor puncte de legătură și convergență, asupra unor corespondențe și rupturi care definesc abordări de multe ori greu de etichetat și, tocmai de aceea, incitante prin întrebările pe care le generează.
Cartea este structurată în trei capitole care urmăresc transformările reprezentării corpurilor în TEATRU, PERFORMANCE și DANS, reprezentări modelate de transformări sociale și politice relevante: de la Artaud și Mayerhold, trecând prin Grotowski și până la Castellucci, Angélica Liddell, dar și teatrul românesc; de la Marina Abramović, Orlan sau Gina Pane, până la Ana Mendieta, dar și performance-ul românesc înainte și imediat după 90; de la Pina Bauch la Sacha Waltz, Maria La Ribot, sau Vera Mantero, Jérôme Bel, Xavier le Roy, dar și dansul contemporan românesc.
Titlu: Dance me to the End of… (exerciții, distanțe, apropieri)
Editor: Centrul Național al Dansului București (CNDB)
Ediție publicată de CNDB, co-finanțată de AFCN
Anul apariției: 2020
Număr de pagini: 72
Descoperiți în paginile acestei publicații o prezentare a întregului program „Dance me to the End of… (exerciții, distanțe, apropieri)” precum și a fiecărui spectacol în parte. Mai mult, CNDB a invitat artiști și teoreticieni să publice texte care se concentrează pe diferite aspecte ale procesului de reconstrucție și revizitare al unui spectacol. Vă invităm, așadar, să parcurgeți textele de Mihaela Michailov (dramaturg), Adriana Gheorghe (performer și teroretician), Dorota Sosnowska (expert în studii performative din Polonia) și Janez Janša (artist și regizor sloven).
Publicație disponibilă integral aici.
Title: Black Hyperbox
Edited by Alina Popa and Florin Flueraș
Published by PUNCH
Editorial project published with the support of CNDB and AFCN
Year: 2016
Number of Pages: 368
Contributions by Florin Flueraş, Alina Popa, Ioana Gheorghiu, Ștefan Tiron, Gabriel Catren, Irina Gheorghe, Garett Strickland, Sina Seifee, Bogdan Drăgănescu, Cătălina Gubandru, Eleni Ikoniadou, Cristina Bogdan, Cosima Opartan, Nicola Masciandaro, Ben Woodard, Blake Victor, Adriana Gheorghe, Cătălina Gubandru, Gregory Chatonsky, Dorothée Legrand & Georges Heidmann, Matt Hare, Larisa Crunţeanu, Dylan Trigg, Ion Dumitrescu.
Titlu: Tribute to Iris Barbura
Autori: Corina Cimpoieru; Isabel Fischer; Agnes Kern; Igor Mocanu; Beth Soll
Ediție bilingvă publicată de CNDB și Deutsches Tanzarchiv Köln, cu spijinul ICR
Traducători: Georg Aescht (RO-DE), Andrei Anastasescu (DE-RO)
Anul apariției: 2017
Număr de pagini: 108
Prima incursiune în viața și în opera dansatoarei de origine română, Iris Barbura, reface parcursul artistei de la București la Berlin și până la Ithaca (SUA). Formată la București, în atmosfera multiculturală, inovatoare și experimentală a artei dansului în devenire, Iris Barbura va studia în anii 1930 în centrele dansului expresionist german cu Harald Kreutzberg, Mary Wigman și Gret Palucca. Cariera lui Iris Barbura va atinge apogeul în Berlinul postbelic: acolo, artista cucerește scenele berlineze importante cu dansurile ei energice și ludice. Va colabora pentru o vreme cu cabaretul multidisciplinar, de factură suprerealistă, Die Badevanne (Cada de baie), semnând și interpretând coregrafii experimentale după capodope ale modernismului clasic.
Această „carte de laborator” aduce împreună arhive și cercetări aprofundate asupra fascinantei personalități a lui Iris Barbura, oferind acces la o biografie în care se împretesc istoria dansului românesc și a celui german din anii 1920-1950.
Titlu: Secolul 21. Dans, dans, dans
Editură: Fundația Secolul 21
Ediție publicată în parteneriat cu CNDB
Anul apariției: 2020
Număr de pagini: 432
Dans Dans Dans – un număr inedit care prezintă cititorilor valoroase documente ale istoriei recente a dansului dar şi un larg portret al dansului românesc în contemporaneitate. Această apariţie vine să compenseze absenţa textului scris despre dans în publicaţiile culturale actuale.
“Acest volum masiv încearcă să pună laolaltă, chiar dacă nu exhaustiv, suficiente dovezi care pledează în favoarea ideii că spațiul dansului romanesc, seismograf suprasensibil capabil sa inregistreze revoluțiile coregrafice occidentale, se integrează firesc, prin personalitățile sale, în circuitul valorilor internaționale.” Alina Ledeanu
Titlu: O lume întreagă din fărâme. Ioan Tugearu. Dansul, visul și viața mea. Vol III
Coodonator volum: Liana Tugearu
Carte publicată de Editura Eikon în parteneriat cu CNDB
Co-finanțare AFCN
Anul apariției: 2015
Număr de pagini: 414
Ioan Tugearu a fost prim balerin al Operei Naționale din București din 1965 și a dansat, în țară și în străinătate, în numeroase roluri din compoziţii de Glier, Scendrin (rol în care a obținut un mare succes la Moscova în 1984), Delibes, Ceaikovski, Pugni-Glier-Vasilenko, Mincus, Bartok, Prokofiev, Trăilescu și rolurile principale masculine în lucrări Stravinski, Ravel, Schubert, Berlioz şi Ceaikovski, în coregrafii de Oleg Danovsky, Tilde Urseanu și Vasile Marcu și în Nuntă în Carpați de Paul Constantinescu, în coregrafia Floriei Capsali. A intrepretat și roluri de dans contemporan în Tunelul după Ernesto Sabato, în coregrafia Mihaelei Santo (1994) și în Portretul lui Dorian Gray, în coregrafia lui Răzvan Mazilu (2004). Ioan Tugearu a făcut numeroase turnee în Europa, America și Africa, cu Baletul Operei Naționale din București, cu Teatrul de Balet „Oleg Danovsky” din Constanța și alături de companiile de balet Jeunesse Musicale de France și Grand Ballet Classique de France. A avut, de asemenea, angajamente ca prim balerin la München, unde a interpretat rolurile principale din Pulcinella de Stravinski, Bolero de Ravel și Atress de Xenakis; la Bordeaux, unde a interpretat rolurile principale din Sebastian de Monetti și Othello; la Bari, unde a dansat în Pygmalion și Galateea.
Titlu: O lume întreagă din fărâme. Cronici de dans, 1972-2012. Vol II
Autor: Liana Tugearu
Carte publicată de Editura Eikon în parteneriat cu CNDB
Ediția a II-a, Anul apariției: 2015
Număr de pagini: 454
Ediția I, Carte publicată de Editura CORESI în parteneriat cu CNDB
Anul apariției: 2012
„Într-o Românie amnezică și într-un domeniu artistic supus prin excelență efemerului, publicarea acestei cărți însemnă mai mult decât o simplă apariție editorială. Este uimitoare constanța și calitatea atenției cu care autoarea Liana Tugearu a urmărit, timp de 40 de ani, aproape fără excepție, coregrafi și dansatori, apariții si evoluții ale companiilor de dans, plasându-le in contextul vremii si valorizând spectacolul de dans, indiferent de stil, intre celelalte arte. O lume intreaga din farame – cronici de dans 1972-2012 – o culegere de articole publicate în mare majoritate la revista Romania Literara – este echivalentul unui dicționar de arta coregrafică sau unei istorii a dansului a ultimilor patruzeci de ani. Autoarea Liana Tugearu face parte din acea categorie specială de oameni care mișcaă lumea. Ne oferă tuturor, specialiști sau nu, o carte rară in adevăratul sens al cuvântului: o carte document al cărei conținut consistent și inedit întregește peisajul cultural al României de azi.” ( Vava Ștefănescu)
Titlu: O lume întreagă din fărâme. Cronici de dans, 1972-2012. Vol I
Autor: Liana Tugearu
Carte publicată de Editura Eikon în parteneriat cu CNDB
Ediția a II-a, Anul apariției: 2015
Număr de pagini: 452
Ediția I, Carte publicată de Editura CORESI în parteneriat cu CNDB
Anul apariției: 2012
„Într-o Românie amnezică și într-un domeniu artistic supus prin excelență efemerului, publicarea acestei cărți însemnă mai mult decât o simplă apariție editorială. Este uimitoare constanța și calitatea atenției cu care autoarea Liana Tugearu a urmărit, timp de 40 de ani, aproape fără excepție, coregrafi și dansatori, apariții si evoluții ale companiilor de dans, plasându-le in contextul vremii si valorizând spectacolul de dans, indiferent de stil, intre celelalte arte. O lume intreaga din farame – cronici de dans 1972-2012 – o culegere de articole publicate în mare majoritate la revista Romania Literara – este echivalentul unui dicționar de arta coregrafică sau unei istorii a dansului a ultimilor patruzeci de ani. Autoarea Liana Tugearu face parte din acea categorie specială de oameni care mișcaă lumea. Ne oferă tuturor, specialiști sau nu, o carte rară in adevăratul sens al cuvântului: o carte document al cărei conținut consistent și inedit întregește peisajul cultural al României de azi.” ( Vava Ștefănescu)
Titlu: Trixy Checais. Cartografia zborului
Autor: Gina Șerbănescu
Carte publicată de Editura Eikon în parteneriat cu CNDB
Anul apariției: 2015
Număr de pagini: 138
„La dansul real al lui Trixy Checais nu vom avea acces, întocmai cum ne va rămâne întotdeauna ascuns dansul lui Nijinski. Există probabil o logică a firii, prin care ceea ce are rol fondator în cadrul unei arte trebuie să rămână învăluit. Poate dacă noi cei de azi, care resimțim uneori cu un anumit orgoliu faptul că suntem martorii unei evoluții incontestabile a artei coregrafice, am asista la dansul de acum mai bine de 6 decenii al lui Trixy Checais, am avea sentimentul că privim direct în soare. Redescoperirea lui Trixy Checais ne dezvăluie faptul că a existat în istoria dansului de la noi un creator de limbaj coregrafic imposibil de imitat și care va putea servi ca sursă de inspirație numai prin misterul pe care îl generează și numai prin modul în care noi încercăm să coregrafiem cu imaginația ceea ce transpare până la noi din memoria celor care l-au cunoscut și din fragmentele sale de lume la care ne e permis să avem acces.” (Gina Șerbănescu)
Titlu: Dansul în secolul XX
Autori: Isabel Ginot și Marcelle Michell
Carte publicată de Editura Art în parteneriat cu CNDB
Ediție îngrijită de Vava Ștefănescu
Traducere din limba franceză de Viviana Săndulescu
Anul apariției: 2011
Număr de pagini: 288
Secolul XX a fost pentru dans epoca unor intense bulversări. S-au conturat două mari tendinţe: asumarea moştenirii trecutului şi contestarea sa violentă. În paralel cu persistenţa codurilor clasice, uneori rearanjate după gustul zilei, s-a produs o adevărată explozie. Din dorinţa de a face tabula rasa cu trecutul, dansul contemporan a explorat în toate sensurile capacităţile corpului dansant, dezvoltând mişcarea în spaţiu.
La începutul secolului XXI, avem de-acum suficientă distanţare pentru a analiza diferitele evoluţii şi revoluţii şi a distinge între continuitate şi ruptură. De altfel, bariera dintre dansul clasic şi cel contemporan, altădată de netrecut, este azi depăşită, dând naştere unei forme artistice care pune tradiţia şi inovaţia în serviciul demersului artistic autentic.
Această carte trasează în paralel cele două drumuri, al evoluţiei clasicului şi al contestării sale, înainte de a le aduce laolaltă în vremea noastră, când coregrafii se inspiră fără discriminare din cele două registre. Sunt incluse fragmente din textele unor coregrafi care evocă propria lor practică, propunând o reflecţie asupra corpului uman ca depozitar al memoriei, cât şi a felului cum o percepem. Ea constituie o lucrare de referinţă asupra unui subiect încă prea puţin abordat.
Titlu: Dansul Contemporan - Sensuri ale Corpului
Autor: Gina Șerbănescu
Volum finanțat de CNDB prin Concurs de proiecte, 2007
Anul apariției: 2007
Număr de pagini: 204
Este primul volum de analiză a dansului românesc contemporan din perspectivă filosofică. Autoarea radiografiază creaţii ale coregrafilor şi dansatorilor noştri de prim-plan: Vava Ştefănescu, Răzvan Mazilu, Florin Fieroiu, Eduard Gabia, Cosmin Manolescu, Adrian Stoian. O restituire necesară, prefigurând un volum autonom, este articolul despre Trixy Checais (1914–1990), „cel mai mare dansator român” (Nina Cassian), profesorul lui Miriam Răducanu şi al lui Gelu Barbu, coregraf al Teatrului Muzical „Nae Leonard” din Galaţi – o fulminantă carieră deturnată brutal de regimul comunist.