Iluzionistele
- Dans & performance
50 min.
Info
Prima versiune a spectacolului Iluzionistele a avut premiera în 2009. În 2020, lucrarea a revenit pe scenă cu o nouă generație de performeri, o distribuție mixtă formată din absolvente ale Academiei de Dans și Performance CNDB și dansatoare din comunitatea de dans din România.
Conținutul spectacolului este privit ca o prelungire a etapei ludice din primele stadii ale vieții, caracterizată prin joc, inocență și entuziasm continuu în a percepe și a transforma lumea. Respinge automatismele, clasificările și simplificările care iau locul magiei în viața de adult și revine la logicile și relaționările care fac realitatea și imaginarul, invizibilul și vizibilul, posibilul și imposibilul să se întrepătrundă în gândirea nediferențiată a copiilor.
Reconstrucția spectacolului cu o altă generație de dansatoare i-a oferit autoarei ocazia de a-și asuma demersul artistic de atunci dintr-o perspectivă mai matură, dar și de a-și asuma și sublinia identitatea și realitatea feminină, prin cercetarea de noi modalități de exprimare prin mișcare, chestionarea convenției scenice, metode compoziționale aplicate în improvizație, abordări sincretice de exprimare cu mișcare, sunet, obiecte, text. Materialul coregrafic creează o punte de legătură între prezențele feminine din distribuția originală – Carmen Coțofană, Maria Baroncea, Mihaela Dancs și noua distribuție – Alexandra Bălășoiu, Smaranda Găbudeanu, Georgia Măciuceanu, Virgina Negru și Carmen Coțofană.
Iluzionistele propune un joc între ceea ce este imaginat și ce se transmite ca formă și reprezentare, între ceea ce este scenic prezent sau absent, vizibil sau invizibil, abstract sau concret. Magia se petrece undeva la mijloc, între performere și privitori/ receptori și e un proces activ, care se comunică prin suprapuneri de ritmuri, intensități, culori, forme în spațiu, crâmpeie de imagini, stări afective. Iluzia (Imaginația) este privită în Iluzionistele ca o libertate a spiritului, ca un mister cu propriile logici de funcționare, ca un joc afectiv și perceptiv liber în care raționalul este suspendat.
Demersul din Iluzionistele se referă la înțelegerea corpului (perceptiv, senzorial, afectiv, imaginativ, kinestezic) ca principal generator de creativitate, cel care “fabrică” lumi noi cu fiecare experiență, imagine, poveste.(Mădălina Dan)
Conceptul si direcția artistică: Mădălina Dan
Coregrafia: Mădălina Dan, Alexandra Bălășoiu, Smaranda Găbudeanu, Georgia Măciuceanu, Laura Murariu, Virginia Negru
Interpretare: Alexandra Bălășoiu, Smaranda Găbudeanu, Georgia Măciuceanu, Virginia Negru, Carmen Coțofană
Costume: Paula Dunker
Asistență producție: Georgia Măciuceanu
Asistență costume și scenografie: Smaranda Găbudeanu
Light design: Alexandros Raptis
Biografii
Mădălina Dan este absolventă a Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” din București și a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală și Cinematografică din București – secţia coregrafie; tot la UNATC a absolvit și un master în scriere dramatică. Din 1998 pînă în 2003 este membră a companiei de dans „Oleg Danovski” din Constanţa. În 2008 participă la programul de burse pentru dans contemporan „DanceWeb Scholarship” – Viena. Mădălina Dan a fost artistă invitată la Școala de Dans din cadrul Arizona State University şi artistă asociată a Centrului Naţional al Dansului Bucureşti în 2016.
A studiat în Berlin la HZT (Hochschulübergreifende Zentrum Tanz Berlin) în programul SoDA (Solo/Dance/Authorship) 2014-2016. Lucrările sale au fost prezentate la Springdance Festival Utrecht, Balkan Dance Platform – Novi Sad, eXplore Dance Festival – București, Temps d’Images – Cluj, SouthBank Center & Chisenhale Dance Space – Londra, Fabrik Potsdam, Hebbel am Uffer – Berlin, TanzFabrik-Berlin, Tanzquartier Wien, Dance Theater Workshop – New York, Firkin Crane-Cork, Alta Theater – Praga, Art Stations Foundation – Poznan, Sophien Saale – Berlin, FFT Düsseldorf, Impulse Festival- Mulheim, Lyon Dance Biennale, Schauschpiel Leipzig, Hellerau – Dresda, Bozar- Bruxelles, etc.
Georgia Elza a studiat Facultatea de Design de la Universitatea de Arte din București. A participat la workshop-uri de dans contemporan începând cu 2019 și după a urmat acest traseu. Este absolventă a primei Academii de Dans Contemporan și Performance înființate de CNDB. În cadrul programului a început lucrul la spectacole ca performer, colaborând cu Mădălina Dan, Willy Prager, Simona Deaconescu, Andreea Novac. A făcut parte și din lucrări semnate de Tino Sehgal la Muzeul de Artă Recentă, sau Rimini Protokoll sub coordonarea lui Vlaicu Golcea. A dansat la festivaluri precum „Aerowaves ”, „Antistatic International Dance Festival for Contemporary Dance and Performance” și „Iridescent”.
Virginia Negru se consideră dansator, performer, artist improvizator, călător, gânditor. Mereu nesatisfăcută de felul în care i s-au prezentat lucrurile în lumea și realitățile în care s-a născut – R.Moldova, 1983 – a căutat să afle, să înțeleagă și chiar să inventeze perspective noi. Face de multe ori salturi neconvenționale între idei și acțiuni aparent contradictorii, dar care însă îi permit experiențe și feluri de cunoaștere inedite. A făcut Facultatea de Drept deși a știut încă din timpul studiilor că ceea ce va face în viață va fi legat de dans și de căutarea unui alt fel de a trăi. Fiind în prezent în mijlocul căutărilor, conștientizează banalitatea acestor porniri oarecum romantice și sentimentale, dar le îmbrățișează și le echilibrează prin spiritul său pragmatic și gândire critică.
Alexandra Bălășoiu este performer, coregraf și coordonator al activitatii Indie Box, o ‘cutie’ cu proiecte independente condusa artistic impreuna cu Denis Bolborea. Construieste proiecte ce pun accentul pe proces și pe relația cu mediul din care se nasc. În cadrul proiectului Singing Bodies propune un proces creativ desfășurat atât în spațiul public, cât și în sala de repetiții, în urma căruia creează solo-ul performativ ”Spooky actions of a spoiled girl”. Alexandra lucrează artistic în relație cu sănătatea mentală, dezvoltând un performance pentru spațiul public, ”Mareele de primăvară ale unei fete cuminți”, și un film de dans colectiv [ship of fools] – co-creat alaturi de Virginia Negru, Catalin Diaconu, Denis Bolborea si Gabriel Durlan. Organizează în colaborare cu dans-terapeutul Loredana Larionescu, o serie de activități culturale în spitalele de psihiatrie din România: ateliere de dans-terapie cu muzică live, performance-uri adaptate pacienților și personalului medical, proiecții de film. Inițiază o serie de rezidențe artistice pentru mame, care dă naștere instalației performative moving [m]other, un format hibrid, conceput pentru un public de vârste diverse, dezvoltat sub direcția artistică a Valentinei de Piante.
Smaranda Găbudeanu și-a început educația formală prin studii de actorie și mânuire de păpuși și marionete și a continuat cu dans contemporan și cu vizite în medii artistice diverse. Alături de apariții pe scena Centrului Național al Dansului și de colaborări cu diferite teatre de stat și independente, Smaranda a dezvoltat un interes pentru arte vizuale și film ce a condus-o spre studii masterale de Teoria și practica imaginii la CESI. Este membru fondator PETEC, o platformă de producție și cercetare în domeniul artelor performative. În prezent dezvoltă proiecte interdisciplinare cu galerii de artă și muzee și explorează modalități de lucru împreună cu muzicieni din scena experimentală.
Carmen Coţofană este artist liber profesionist, cu studii de balet la Liceul “Octavian Stroia” din Cluj Napoca şi coregrafie la UNATC I.L. Caragiale din Bucureşti. Începând cu 1999 participă în diferite proiecte coregrafice şi performative ce au fost prezente în festivaluri naţionale şi internaţionale, a studiat tehnici şi principii corporale în cadrul burselor şi workshop-urilor profesioniste, a trecut prin experienţa producţiilor personale, colaborează în proiecte de teatru, şi-a dezvoltat abilităţile de profesor odată cu practica din mediul academic şi continuă să chestioneze fiecare moment al timpului prezent.
Producția
Centrul Național al Dansului București (CNDB)
Co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Presă
Femei în pragul unei crize de dans / CNDB
Mihai Ivașcu
link
Mențiuni speciale
Bilet promoțional de 10 lei pentru copiii și adolescenții cu vârste mai mici de 18 ani, pentru reprezentația de pe 28 ianuarie. Vârstă recomandată: +10 ani.
28.01.2023
sâmbătă
12:00
sâmbătă
12:00