Invităm artiștii care trec pragul Mediatecii CNDB să ne spună câteva cuvinte despre materialele pe care le-au ales și să ne împărtășească din ideile cu care au rămas. Coregrafa Andreea Novac a ales ”The Perfect Spectator”, o carte despre felul în care percepem arta.
Ce se întâmplă atunci când un spectator întâlnește o operă de artă? Cum îi înțelege spectatorul „sensul” și cum poate fi înțeles și articulat acest proces de interpretare, care de multe ori are loc la un nivel subconștient, dincolo de limbaj? De la aceste întrebări pleacă cartea pe care Andreea Novac a ales-o.
Vorbind despre alegerea pe care a făcut-o, coregrafa ne-a spus următoarele lucruri:
Receptarea artistică a fost, mai mult sau mai puțin explicit, o constantă în spectacolele pe care le-am propus până acum, pe măsură ce am devenit conștientă de faptul că relația dintre spectator și produs artistic depășește simpla acțiune de a privi. Verbele folosite pentru a desemna interacțiunea spectatorului cu un produs artistic s-au modificat și ele, trecând spre a participa, a însoți, a experimenta, a transforma, a interveni, etc.
“The Perfect Spectator” nu are nimic de-a face cu un spectator ideal, ci mai degrabă oferă modalități și instrumente pentru a înțelege, conduce, mobiliza și direcționa percepția și experiența artistică, abordată din ambele sensuri (de la scenă spre public și invers).
Andreea Novac
Autoarea Janneke Wesseling, profesoară de arte vizuale la Universitatea Leiden din Olanda, abordează relația dintre spectator și obiectul de artă analizând estetica recepției, cu premisa centrală că contemplarea artei este o chestiune de interacțiune între o operă de artă activă și un observator activ. Wesseling scrie despre aceste lucruri atât dintr-o poziție personală, plecând de la propriile ei întâlniri cu obiecte de artă, cât și din experiența sa profesională, studiind și scriind despre artă. La întâlnirea dintre cele două perspective, ajunge la un nou cadru teoretic pentru vederea și contemplarea artei.
Andreea Novac a selectat câteva fragmente din ”The Perfect Spectator” – idei cu care a rezonat ori care au rămas cu ea în urma lecturii, și le-a împărtășit cu noi. Le citești în continuare:
“The artist may not necessarily understand his own art. His perception is neither better nor worse than that of others”. – Sol LeWitt
“There is not a one to one relationship between an artist’s intention and a spectator’s interpretation. (…) It by no means entails the exact transference of knowledge and experience from artist to spectator. (…) The spectator, be she uninformed or well – informed, is asked to disregard her expectations and preconceived ideas about what art is about. Our expectations of the art work stand in the way of experiencing it.”
“Two kinds of spectators: eye and body.”
“The art work is embodied or materialized thinking.”
“The concept of spectatorship that elevates sight above all other senses, a spectatorship of a disembodied subject, is not relevant to postmodern art with its emphasis on a simultaneity of perspectives and experience of the work with the entire body.”
“The art work exists and lives in the contemplation by the spectator and in the ever-changing interpretation. The work’s maker does not know all the possible layers of meaning and interpretation. Had he known them, he would have had no reason for making the work. The art work is not the ultimate goal, not an end product of the artist’s thinking. It is an intermediate stage, a temporary pause, a frozen moment in a thinking process. As soon as the artist has placed the work in the world, his activity concerning that specific work is a thing of the past. At that point, the spectator, the audience becomes involved in the work.”
Cartea ”The Perfect Spectator” este disponibilă în Mediateca CNDB. Întregul fond de cărți și de video îl poți accesa cu un click aici. Dacă ești interesat de oricare dintre titluri, scrie un email către .
Seria recomandărilor continuă!
—
Mediateca CNDB are peste 400 cărți care te așteaptă să le descoperi precum și o întreagă colecție video de spectacole, filme de dans și video art. Vei găsi titluri despre istoria și teoria dansului, gândire critică, performance theory, cărți de artist, studii feministe precum și multe periodice, reviste și cataloage ale festivalurilor de dans contemporan.