Jérôme Bel
- Dans & performance
120 min.
Info
Isadora Duncan (2019) a fost primul portret dansat dedicat unui coregraf realizat de Jérôme Bel, după seria în care se concentrase exclusiv pe viețile dansatorilor. Pentru această nouă creație, pe care o descrie ca o „auto-bio-coreo-grafică”, coregraful francez se pretează aceluiași exercițiu, dar asupra propriei personalități artistice și își livrează relatarea personală a unei vieți de dans.
În timp ce filmul Rétrospective realiza o secțiune transversală a operei lui Jérôme Bel, această creație reconstituie logica sa liniară, defalcată în funcție de un punct de vedere neapărat subiectiv. Discursul, performat singur pe scenă, intră în dialog cu fragmente video din arhiva filmată a pieselor și reactivează memoria gesturilor, a partiturilor și a faptelor biografice pe care partitura discursivă le potrivește. Proiect eponim al unei piese fondatoare din repertoriul său, lucrarea lui Jérôme Bel este mai puțin o întoarcere la punctul inițial, sau chiar o evaluare a posteriori, cât o genealogie a forțelor motrice din parcursul său coregrafic, în care personalitatea se împletește cu artisticul și politicul. Jérôme Bel își spune pentru prima dată propria poveste, împărtășindu-și îndoielile, angajamentele, eșecurile și entuziasmele. Combinând narațiunea cu semnificația, piesa articulează fragmente din viața sa, din cariera sa și din proiectul său intelectual pentru a le dezvălui structurile comune.
Text, video: Jérôme Bel
Regia pentru versiunea în română: Mihai Mihalcea
Traducere: Clara Trăistaru
Interpreți: Nanci – Cristian Nanculescu, Frédéric Seguette, Claire Haenni, Gisèle Pelozuelo, Yseult Roch, Olga De Soto, Peter Vandenbempt, Sonja Augart, Simone Verde, Esther Snelder, Nicole Beutler, Eva Meyer Keller; Germane Civera, Benoît Izard, Ion Munduate, Cuqui Jerez, Juan Dominguez, Carine Charaire, Hester Van Hasselt, Dina Ed Dik, Amaia Urra, Carlos Pez, Henrique Neves, Johannes Sundup, Véronique Doisneau, Damian Bright, Matthias Brücker, Remo Beuggert, Julia Häusermann, Tiziana Pagliaro, Miranda Hossle, Peter Keller, Gianni Blumer, Matthias Grandjean, Sara Hess, Lorraine Meier, Simone Truong, Akira Lee, Aldo Lee, Houda Daoudi, Cédric Andrieux, Chaira Gallerani, Taous Abbas, Stéphanie Gomes, Marie-Yolette Jura, Nicolas Garsault, Vassia Chavaroche, Magali Saby, Ryo Bel, Sheila Atala, Diola Djiba, Micèle Bargues, La Bourette, Catherine Gallant
Imagini: Herman Sorgeloos, Marie-Hélène Rebois, Aldo Lee, Pierre Dupouey, Olivier Lemaire, Chloé Mossessian
Producție video: CND-Centre national de la danse , R.B. Jérôme Bel, Paris National Opera/Telmondis în parteneriat cu France2, cu participarea Mezzo și a Centre national de la cinématographie, Theater Hora, French Institute Alliance Française – FIAF, Jérôme Bel
Consultant artistic și direcție executivă Compania R.B.: Rebecca Lasselin
Manager de producție: Sandro Grando
Producție spectacol: R.B. Jérôme Bel
Producție reprezentație locală: CNDB-Centrul Național al Dansului București, Iridescent 2023, – Festival internațional de dans contemporan și alte reconfigurări ale sensibilului, cu sprijinul Institut français Paris
Coproducție: Ménagerie de Verre (Paris) La Commune-centre dramatique national d’Aubervilliers, Festival d’Automne Paris, R.B. Jérôme Bel (Paris). Textul spectacolului a fost scris în cadrul procesului creativ din cadrul Sustanable theatre?, conceput de Katie Mitchell, Jérôme Bel și Teatrul Vidy-Lausanne și coprodus de STAGES – Sustanable Theatre Alliance for a Green Environmental Shift (Dramaten Stockholm, National Theater & Concert Hall Taipei, NTGent, Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa, Teatro Nacional D. Maria II Lisabona, Théâtre de Liège, Lithuanian National Drama Theatre, Croatian National Theatre Zagreb, Slovene National Theatre Maribor, Trafo Budapest, MC93-Maison de la culture de Seine-Saint-Denis), cofinanțat de Uniunea Europeană.
Mulțumiri: Caroline Barneaud, Daphné Biiga Nwanak, Jolente De Keersmaeker, Zoé De Sousa, Florian Gaité, Chiara Gallerani, Danielle Lainé, Xavier Le Roy, Marie-José Malis, Frédéric Seguette, Christophe Wavelet
Biografie
În piesele sale timpurii (nume dat de autor, Jérôme Bel, Shirtology…), Jérôme Bel a aplicat operații structuraliste dansului pentru a extrage elementele primare din spectacolul teatral. Neutralizarea criteriilor formale și distanța pe care a luat-o față de limbajul coregrafic l-au determinat să își reducă piesele la minimul operativ, pentru a putea scoate în evidență o lectură critică a economiei scenei și a corpului de pe ea. Ulterior, interesul său s-a mutat de la dansul ca practică scenică la problema interpretului ca individ particular. Seria de portrete de dansatori (Véronique Doisneau, Cédric Andrieux, Isadora Duncan…) abordează dansul prin intermediul narațiunii celor care îl practică, pune accentul pe cuvinte într-un spectacol de dans și subliniază problema singularității scenei. Aici, critica formală și instituțională ia forma unei deconstrucții prin discurs, într-un gest subversiv care radicalizează relația sa cu coregrafia. Prin utilizarea biografiei, Jérôme Bel își politizează întrebările, conștient de criza subiectului în societatea contemporană și de formele pe care le ia reprezentarea sa pe scenă. Într-o formă embrionară, în The show must go on, el abordează întrebări despre ce poate fi teatrul în sens politic – întrebări care apar în prim-plan începând cu Disabled Theater și Gala. Oferind scena unor interpreți netradiționali (amatori, persoane cu handicap fizic și mental, copii…), el manifestă o preferință pentru comunitatea diferențelor în detrimentul grupului format, o dorință de a dansa în detrimentul coregrafiei și aplică în mod corespunzător metodele unui proces de emancipare prin artă. Din 2019, din motive ecologice, Jérôme Bel și compania sa nu mai folosesc avioanele pentru deplasările lor și tocmai cu această nouă paradigmă au fost create și produse ultimele sale spectacole (Xiao Ke, Laura Pante…). A fost invitat la bienale de artă contemporană și la muzee (Tate Modern, MoMA, Documenta 13, Louvre…), unde a realizat spectacole și a prezentat filme. Două dintre acestea, Véronique Doisneau și Shirtology, se află în colecțiile Musée National d’Art Moderne-Centre Pompidou. Jérôme Bel este invitat în mod regulat să țină prelegeri la universități (Waseda, UCLA, Stanford…). În 2013, împreună cu coregraful Boris Charmatz, a fost coautor al volumului Emails 2009-2010, publicat la editura Les Presses du Réel. În 2005, Jérôme Bel a primit premiul Bessie pentru spectacolele din The show must go on, jucat la New York. Trei ani mai târziu, împreună cu Pichet Klunchun, a câștigat Premiul Routes Princesse Margriet pentru diversitate culturală (Fundația Culturală Europeană) pentru spectacolul Pichet Klunchun și eu. Disabled Theater a fost ales în 2013 pentru Theatertreffen din Berlin și a câștigat premiul elvețian pentru „creație de dans actual”. În 2021, Jérôme Bel și Wu-Kang Chen au primit premiul Taishin Performing Arts Award pentru spectacolul Dances for Wu-Kang Chen.
Mențiuni speciale
Spectacolul conține nuditate