fbpx

Inventarul săptămânii

  • Program de proiecții de film
  • Filmele rulează în loop
  • Acces gratuit

Marți 9 mai – Sâmbătă 13 mai
19:00 – 22:00

Info

Inventarul Săptămânii marchează o ultimă intervenție în Sala Omnia, înainte ca această clădire emblematică să intre într-o etapă de transformare completă și să devină locația principală a Centrului Național al Dansului din București. Desfășurându-se pe parcursul unei săptămâni, un program de proiecții de film va plasa într-o perspectivă mai amplă implicațiile politice și personale, locale și globale ale modernității, de care este strâns legată istoria Sălii Omnia – o clădire socialistă proiectată în 1967 pentru a găzdui întrunirile Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Inventarul Săptămânii își propune să plaseze istoria Sălii Omnia în cadrul unei analize comparative și multidimensionale a istoriei, care va dezvălui rețele de afinități și tensiuni neașteptate sau subexplorate cu scopul de a afirma interdependențele care ne definesc lumea.

Această clădire socialistă, care a fost odată un sit simbolic al puterii, devine scena unor întâlniri cu alte locuri și structuri: de la o centrală electrică dezafectată, la un oraș inteligent neterminat de pe malurile Mării Negre, o fostă cale ferată lângă care s-a construit – și, apoi, demolat – un ansamblu modern de locuințe, un cimitir ancestral, până la un mall transformat într-un loc al disidenței. Voci, cântece, strigăte ale oamenilor și ale mai-mult-decât-oamenilor, fantome, povești folclorice și narațiuni speculative vor popula și contamina clădirea. Lucrări de artă bazate pe timp, mai exact, filme și gesturi performative conținute în narațiunile lor, vor adăuga texturi temporare acestui sit al memoriei pe cale de dispariție. Perspective diferite asupra lumii vor crea fricțiuni între ele în Sala Omnia, punând în valoare forța neîntreruptă a acestei clădiri de a evoca și prezenta viziuni ale trecutului și ruinele sale, de la credințe cosmologice animiste, la încrederea absolută în automatizare și planificare modernă.

Formatul inventarului este inspirat de referința pe care criticul literar Edward Said a făcut-o la o perspectivă asupra istoriei prezentată de filosoful Antonio Gramsci. Gramsci afirmă că istoria depune în noi „o infinitate de urme, fără a lăsa și un inventar. De aceea, este imperativ ca, la început, să se facă un asemenea inventar. ” Dacă pledoaria aceasta l-a impulsionat pe Said să conecteze experiența sa de palestinian care locuiește în Occident cu o înțelegere mai amplă asupra felului în care „orientalismul” a apărut prin cultură, o încercare similară de a îmbina afectul cu intelectul este cea care stă la baza acestui program. Lucrările vor aduce în prim-plan activități de extragere și automatizare, abordări introspective legate de încredere, vor face aluzii la fantome și petrol și vor prezenta viziunile grandioase care stau la baza unor infrastructuri precum Omnia, centrul comercial, orașul inteligent, centrale electrice și cale ferată. Prin intermediul acestei acumulări de urme de pe durata fiecărei seri din săptămână, va lua naștere treptat un inventar pentru Sala Omnia.

Artiști: Tekla Aslanishvili, Anca Benera & Arnold Estefan, Alia Farid, Migrant Ecologies, Alexandra Pirici, Emilija Škarnulytė, Natasha Tontey, Mona Vătămanu & Florin Tudor, Bo Wang, Mădălina Zaharia
Program curatoriat de: Anca Rujoiu
Management si producție: Radu Lesevschi
Design ecran de proiecție: Atelier Adhoc (George Marinescu și Daria Oancea)
Suport AV: Justin O’Shaugnessy, Marius Costache
Design grafic: Daniel & Andrew
Traduceri și editare: Sorina Tomulețiu

Program

| Miercuri 10 mai

Tekla Aslanishvili – Scene din încercări și eșecuri (2020, 32 min)

ORAȘUL INTELIGENT exprimă o încredere necondiționată în utilizarea tehnologiei pentru viitorul urban: Big Data, învățare automată și Internet of Things. În timp ce acest concept de oraș inteligent sună seducător de futurist, iar randările vizuale par să fie din altă lume, discursul său face referire la planificarea modernă a secolului douăzeci și la credința sa absolută în ordine și eficiență. Sub conducerea fostului președinte georgian, Mikheil Saakashvili, a fost adoptată viziunea unui oraș inteligent și a unui port de mare adâncime, care a fost, mai apoi, suspendată pe termen nedeterminat în Anaklia, un oraș pescăresc istoric de pe coasta de Sud-Est a Mării Negre. În filmul realizat de Tekla Ashlanishvili, Scene din încercări și eșecuri, suntem martori ai urmelor materiale lăsate de această viziune care intră în coliziune cu realitatea locului. O clădire plutitoare extraordinară din sticlă și oțel, sprijinită pe piloni, a fost proiectată pentru a deveni noua primărie a orașului, dar nu a fost realizată vreodată. Pavajul fin din asfalt, pictat impecabil cu vopsea albă, co-există cu locuitorii din orașul apropiat care se plimbă liniștiți cu bicicletele, în timp ce niște vaci împrăștiate zăbovesc pe șosea. Aceste multiple forme de existență, temporalități și viziuni asupra lumii sunt juxtapuse vizual și auditiv de către artistă. În cele din urmă, ne confruntăm cu învățăturile din încercări și eșecuri: în ciuda gândirii vizionare pe care o proiectează logistica și ambițiile infrastructurale, acestea rămân în urma vieții și a desfășurării sale.

Alia Farid – Chibayish (2022, 22 min)

Infrastructura de extracție a PETROLULUI și deșeurile industriale au efecte pe termen lung asupra stratului ecologic și social dintr-o anumită zonă. Chibbayish, un grup de mlaștini situate în sudul Irakului la confluența râurilor Tigru și Eufrat, a avut mult de suferit de pe urma exploatării resurselor pământului datorate războiului și extracției petroliere. În această regiune de graniță care leagă Irakul din prezent cu Kuweitul, Alia Farid urmărește trei tineri rezidenți din mlaștini: Riad Samir, Jassim și Qassim Mohammed. În timp ce mână bivolii prin apă, tinerii își amintesc numele și locațiile altor rezidenți ai mlaștinii, vecinii lor de odinioară, care au fost forțați să părăsească această zonă. Una dintre cele mai importante zone de biodiversitate din Asia de Vest, care găzduia mai mult de 30 de milioane de specii de palmier curmal și reprezintă o sursă tradițională de apă în regiune, mlaștina a fost folosită ca armă în războiul dintre Irak și Iran din anii ‘80 prin faptul că a fost secată. Această strategie de război a dus la dislocarea populației Shi’a, a schimbat rutele de migrație ale păsărilor și a forțat bivolii să se mute pe teren arid. În acest film, accentul cade pe aceste transformări ale mlaștinii, prezentate într-o combinație de cadre lungi cu mlaștinile și animație CGI cu deșeuri industriale. În timp ce urmărim bivolii în plimbarea lor prin apă, ascultăm cântecul bivolului, un mix de sunete arabe joase, scurte și guturale și interpretare vocală. Această formă de comunicare între specii este fidelă condițiilor din acest
loc: oamenii și bivolii, toți rezidenții mlaștinilor sunt conectați între ei într-un mod profund existențial.

Biografii

Tekla Aslanishvili (născută în Tbilisi, 1988) este o artistă, realizatoare de film și eseistă, stabilită la Berlin și Tbilisi. Lucrările ei iau naștere la intersecția dintre designul de infrastructură, istorie și geopolitică. Tekla a absolvit Tbilisi State Academy of Arts în 2009 și deține un master în arte plastice de la Berlin University of the Arts – departamentul de Film Experimental și Artă New Media. Filmele lui Aslanishvili au fost proiectate și expuse la nivel internațional în cadrul Transmediale, Berlin; Tbilisi International Film Festival; Loop Barcelona – Antoni Tàpies museum; NTU Centre for Contemporary Art Singapore; Neue Berliner Kunstverein; Baltic Triennial; Tbilisi Architecture Biennial; Videonale 18; Short Film Festival Oberhausen; Kunsthalle Münster, EMAF – European Media Art Festival. Artista a beneficiat de bursa Digital Earth în perioada 2018–2019, a fost nominalizată pentru premiul Ars-Viva Art în 2021 și a primit Premiul pentru Producție de Artă Video de la Han Nefkens Foundation – Fundació Antoni Tàpies.

Alia Farid este realizatoare de film și sculptor ale cărei practici se concentrează pe istorii mai puțin cunoscute care adesea sunt șterse intenționat. Ea trăiește și lucrează în Kuwait și Puerto Rico. Anul acesta, Alia Farid a primit premiul Lise Wilhelmsen Art Award de la Henie Onstad Kunstsenter. Farid a avut expoziții solo recente la Kunsthalle Basel, Basel (2022); Contemporary Art Museum St. Louis (CAMSTL), St. Louis (2022); Kunstinstituut Melly, Rotterdam (2022); și Portikus, Frankfurt (2019). Printre cele mai recente expoziții de grup ale sale se numără participarea la Whitney Biennial (2022), Lahore Biennale (2020), Yokohama Triennale (2020), Gwangju Biennale (2019), Theater of Operations: The Gulf Wars 1991-2001 la MoMA PS1 (2019), Sharjah Biennial (2019), și Bienal de São Paulo (2016). Viitoarele sale expoziții solo vor fi la The Power Plant Contemporary Art Gallery în Toronto și la Chisenhale Gallery în Londra, ambele în 2023.

***

Anca Rujoiu (n.1984, București) este curatoare și editoare. Ea face parte din echipa
curatorială pentru ediția din 2024 a Bienalei de Artă Contemporană Diriyah. În 2019, a fost co-curatoare a celei de-a treia ediții a Bienalei Art Encounters din Timișoara. Această ediție a propus metodologia întâlnirilor ca principiu de organizare mai degrabă decât o temă generală. În calitate de curatoare de expoziții și, ulterior, de director de publicații (2013-18), a fost membră a echipei fondatoare a Centrului de Artă Contemporană din Singapore, contribuind la primele expoziții, programe publice și proiecte editoriale ale Centrului. Ca membră a inițiativei curatoriale FormContent din Londra, a lucrat la un proiect nomadic, It’s Moving from I to It (2011-13), care a luat forma unui scenariu format din șaptesprezece „scene”: expoziții, ateliere, eseuri.

Organizat de
Asociația Solitude Project în parteneriat cu Centrului Național al Dansului București.

Co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

09.05.2023

marți

19:00

marți

19:00

Inventarul săptămânii

Mona Vătămanu & Florin Tudor - ​​Omnia Communia Deserta (2020, 29 min)
Bo Wang - Revoluția nu va dispune de aer condiționat (2022, 27 min)

Program de proiecții de film curatoriat de Anca Rujoiu

Inventarul săptămânii

10.05.2023

miercuri

19:00

miercuri

19:00

Inventarul săptămânii

Tekla Aslanishvili - Scene din încercări și eșecuri (2020, 32 min)
Alia Farid - Chibayish (2022, 22 min)

Program de proiecții de film curatoriat de Anca Rujoiu

Inventarul săptămânii

11.05.2023

joi

19:00

joi

19:00

Inventarul săptămânii

Alexandra Pirici - Fata împăturind o batistă (2021, 22 mi)
Migrant Ecologies - {dacă momeala ta poate cânta, sălbăticiunea va veni} Ca umbrele prin frunziș (2021, 28 min)

Program de proiecții de film curatoriat de Anca Rujoiu

Inventarul săptămânii

12.05.2023

vineri

19:00

vineri

19:00

Inventarul săptămânii

Mădălina Zaharia - Adio, încredere* (2023, 18 min)
Emilija Škarnulytė - Înmormântare (2022, 60 min)

Program de proiecții de film curatoriat de Anca Rujoiu

Inventarul săptămânii

13.05.2023

sâmbătă

19:00

sâmbătă

19:00

Inventarul săptămânii

Natasha Tontey - Grădină în flăcări (2022, 27 min)
Anca Benera & Arnold Estefan - Blue Ground (2020-2021, 12 min)

Program de proiecții de film curatoriat de Anca Rujoiu

Inventarul săptămânii
Sari la conținut