fbpx

Inventarul săptămânii

  • Program de proiecții de film
  • Filmele rulează în loop
  • Acces gratuit

Marți 9 mai – Sâmbătă 13 mai
19:00 – 22:00

Inventarul săptămânii

09.05.2023

marți

19:00

Sala CNDB Omnia, (Str. Cristian Popișteanu nr.3)

Info

Inventarul Săptămânii marchează o ultimă intervenție în Sala Omnia, înainte ca această clădire emblematică să intre într-o etapă de transformare completă și să devină locația principală a Centrului Național al Dansului din București. Desfășurându-se pe parcursul unei săptămâni, un program de proiecții de film va plasa într-o perspectivă mai amplă implicațiile politice și personale, locale și globale ale modernității, de care este strâns legată istoria Sălii Omnia – o clădire socialistă proiectată în 1967 pentru a găzdui întrunirile Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Inventarul Săptămânii își propune să plaseze istoria Sălii Omnia în cadrul unei analize comparative și multidimensionale a istoriei, care va dezvălui rețele de afinități și tensiuni neașteptate sau subexplorate cu scopul de a afirma interdependențele care ne definesc lumea.

Această clădire socialistă, care a fost odată un sit simbolic al puterii, devine scena unor întâlniri cu alte locuri și structuri: de la o centrală electrică dezafectată, la un oraș inteligent neterminat de pe malurile Mării Negre, o fostă cale ferată lângă care s-a construit – și, apoi, demolat – un ansamblu modern de locuințe, un cimitir ancestral, până la un mall transformat într-un loc al disidenței. Voci, cântece, strigăte ale oamenilor și ale mai-mult-decât-oamenilor, fantome, povești folclorice și narațiuni speculative vor popula și contamina clădirea. Lucrări de artă bazate pe timp, mai exact, filme și gesturi performative conținute în narațiunile lor, vor adăuga texturi temporare acestui sit al memoriei pe cale de dispariție. Perspective diferite asupra lumii vor crea fricțiuni între ele în Sala Omnia, punând în valoare forța neîntreruptă a acestei clădiri de a evoca și prezenta viziuni ale trecutului și ruinele sale, de la credințe cosmologice animiste, la încrederea absolută în automatizare și planificare modernă.

Formatul inventarului este inspirat de referința pe care criticul literar Edward Said a făcut-o la o perspectivă asupra istoriei prezentată de filosoful Antonio Gramsci. Gramsci afirmă că istoria depune în noi „o infinitate de urme, fără a lăsa și un inventar. De aceea, este imperativ ca, la început, să se facă un asemenea inventar. ” Dacă pledoaria aceasta l-a impulsionat pe Said să conecteze experiența sa de palestinian care locuiește în Occident cu o înțelegere mai amplă asupra felului în care „orientalismul” a apărut prin cultură, o încercare similară de a îmbina afectul cu intelectul este cea care stă la baza acestui program. Lucrările vor aduce în prim-plan activități de extragere și automatizare, abordări introspective legate de încredere, vor face aluzii la fantome și petrol și vor prezenta viziunile grandioase care stau la baza unor infrastructuri precum Omnia, centrul comercial, orașul inteligent, centrale electrice și cale ferată. Prin intermediul acestei acumulări de urme de pe durata fiecărei seri din săptămână, va lua naștere treptat un inventar pentru Sala Omnia.

Artiști: Tekla Aslanishvili, Anca Benera & Arnold Estefan, Alia Farid, Migrant Ecologies, Alexandra Pirici, Emilija Škarnulytė, Natasha Tontey, Mona Vătămanu & Florin Tudor, Bo Wang, Mădălina Zaharia
Program curatoriat de: Anca Rujoiu
Management si producție: Radu Lesevschi
Design ecran de proiecție: Atelier Adhoc (George Marinescu și Daria Oancea)
Suport AV: Justin O’Shaugnessy, Marius Costache
Design grafic: Daniel & Andrew
Traduceri și editare: Sorina Tomulețiu

Program

| Marți 9 mai
Mona Vătămanu & Florin Tudor – ​​Omnia Communia Deserta (2020, 29 min)
germane din secolul al XVI-lea.


Omnia Communia Deserta continuă colaborarea dintre cei doi artiști și filosoful și teoreticianul cultural, Ovidiu Țichindeleanu, în vederea retrasări urmelor materiale lăsate în arhitectură de istorie și de utopiile din trecut. La fel ca în lucrarea Copacul lui Gagarin din 2016, filmată, în mare parte, la Centrul de Tineret Gagarin din Chișinău, Sala Omnia devine fundalul pentru o meditație asupra efectelor extinse ale modernității, exploatării resurselor și dezamăgirii legate de promisiunile oferite de bunurile comune. Conceput ca un tur ghidat al Sălii Omnia oferit de Țichindeleanu, filmul surprinde această clădire emblematică într-un moment de turnură, plimbând spectatorul de la parterul clădirii, până la auditoriu, devenit o ruină. Țichindeleanu evidențiază simboluri și coregrafii ale puterii încorporate în arhitectura clădirii: de la designul tavanului, al ferestrelor, al scărilor și al auditoriului, până la diversele elemente de decor definite de tradiții arhaice și folcloristice. El plasează Sala Omnia în istoria mai extinsă a modernității ca un palimpsest al viselor utopice a cărei moștenire este palpabilă în prezent și de lungă durată.

Bo Wang – Revoluția nu va dispune de aer condiționat (2022, 27 min)

MALL-ul, în viziunea socialistă a fondatorului său, arhitectul Victor Gruen, crea
posibilitatea de a aduce comunitatea în suburbia postbelică. Gruen și-a imaginat mall-ul ca un microcosmos de cumpărături, artă, locuințe, birouri și centre medicale, școli etc. Această viziune urbană pe care a văzut-o spulberată de dominanța comerțului a fost inspirată de centrul Vienei, orașul său natal îndrăgit pe care Gruen a fost nevoit să-l părăsească ca să scape de naziști, ajungând mai apoi în Statele Unite ale Americii.
În Revoluția nu va dispune de aer condiționat, Bo Wang creează conexiuni între spații ale modernității precum grădina botanică, expoziția universală sau mall-ul, dezvăluind o versiune globalizată atât asupra oamenilor, cât și a plantelor. Filmul este construit folosind imagini din arhive, canale de pe YouTube, jocuri video, filme cu zombi și thrillere care construiesc împreună imaginarul mall-ului. Mall-ul este reprezentat drept un spațiu chintesențial al consumerismului, supravegherii și igienei stricte, iar construcția filmului pe două ecrane separate nu face decât să amplifice acest lucru. Prin inserarea de înregistrări de la protestele anti-extrădare din Hong Kong din 2019, la care face aluzie titlul filmului, împrumutat din comentariile de pe social media, artistul surprinde transformarea mall-ului dintr-un spațiu al cumpărăturilor, într-unul al revoltelor. În anumite părți ale Asiei de Est și de Sud-Est, mall-ul își depășește condiția comercială și îndeplinește nevoile minorităților și a comunităților care răsună la zeci de ani după viziunea originală a lui Gruen și care subminează scopul limitat pe care îl îndeplinește mall-ul în prezent.

Biografii

Mona Vătămanu și Florin Tudor (1968/1974) trăiesc și lucrează în București. Expoziții personale (selecție): Omnia Communia Deserta, La Loge, Bruxelles (2020); Prăpădenia pământului, Salonul de proiecte, București (2016); All that is solid melts into air, Extra City Kunsthal, Antwerp (2013); Powerlessness a Situation. Revolutie, Frankfurter Kunstverein, Frankfurt (2013); The order of things, daadgalerie, Berlin (2012); All Power to the Imagination!, Secession, Viena (2009); Surplus Value, BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht, 2009. Lucrările lor au fost incluse în expoziții de grup precum Kathmandu Triennale 2077, Patan Museum, Kathmandu (2022); Baltic Triennial 14: The Endless Frontier, CAC Contemporary Art Centre, Vilnius (2021); A Biography of Daphne, ACCA Australian Centre for Contemporary Art, Melbourne (2021); Borderlines, Talbot Rice Gallery, Edinburgh (2019); The Street. Where the World Is Made, Maxxi Museo Nazionale delle
arti del XXI secolo, Roma (2019); Art Encounters Biennial, Timișoara (2019), Gaudiopolis – Attempts at a Joyful Society, GfZK Galerie fur Zeitgenossische Kunst Leipzig (2018); Bring it to Life, Place. Labour. Capital, NTU Centre for Contemporary Art, Singapore (2015); Social Factory, 10th Shanghai Biennale, Power Station of Art, Shanghai (2014); A History, Centre Pompidou, Paris (2014); Something in Space Escapes Our Attempts at Surveying, Württembergischer Kunstverein Stuttgart (2014); Report on the Construction of a Spaceship Module, New Museum, New York (2014); Untitled, 12th Istanbul Biennial (2011); Call the Witness, Roma Pavilion Collateral Event, 54th Venice Biennale, Veneția (2011); Over the Counter, Mucsarnok Kunsthalle, Budapesta (2010); Shockworkers of the Mobile Image, 1st Ural Industrial Biennial, Yekaterinburg (2010); Art
as Gift, Periferic Biennial 8, Iași (2008); 5th Berlin Biennial, When Things Cast No Shadow, KW Institute for Contemporary Art, Berlin (2008); 52nd Venice Biennale, Pavilionul României, Low-Budget Monuments,Veneția (2007). În 2011, au fost bursieri DAAD Berlin în cadrul Berliner Kunstlerprogram.

Bo WANG este un artist, realizator de film și cercetător stabilit în Amsterdam. Lucrările sale au fost expuse la nivel internațional, în locații precum Guggenheim Museum și Museum of Modern Art (New York), Garage Museum (Moscova), International Film Festival Rotterdam, CPH:DOX (Copenhaga), Visions du Réel (Nyon), LUX & Open City Documentary Festival (Londra), DMZ Docs (Coreea de Sud), și Para Site (Hong Kong), printre multe altele. Filmul său, An Asian Ghost Story (2023), a primit premiul New:Vision Award la CPH:DOX 2023. Artistul a primit un post de cercetător la Robert Flaherty Film Seminar în 2013, și a fost artistrezident la ACC-Rijksakademie din 2017 până în 2018, cât și la NTU CCA Singapore în 2016. În prezent, Bo Wang este doctorand la Amsterdam School for Cultural Analysis, University of Amsterdam.

***

Anca Rujoiu (n.1984, București) este curatoare și editoare. Ea face parte din echipa
curatorială pentru ediția din 2024 a Bienalei de Artă Contemporană Diriyah. În 2019, a fost co-curatoare a celei de-a treia ediții a Bienalei Art Encounters din Timișoara. Această ediție a propus metodologia întâlnirilor ca principiu de organizare mai degrabă decât o temă generală. În calitate de curatoare de expoziții și, ulterior, de director de publicații (2013-18), a fost membră a echipei fondatoare a Centrului de Artă Contemporană din Singapore, contribuind la primele expoziții, programe publice și proiecte editoriale ale Centrului. Ca membră a inițiativei curatoriale FormContent din Londra, a lucrat la un proiect nomadic, It’s Moving from I to It (2011-13), care a luat forma unui scenariu format din șaptesprezece “scene”: expoziții, ateliere, eseuri.

Organizat de
Asociația Solitude Project în parteneriat cu Centrului Național al Dansului București.

#Co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

10.05.2023

miercuri

19:00

miercuri

19:00

Inventarul săptămânii

Tekla Aslanishvili - Scene din încercări și eșecuri (2020, 32 min)
Alia Farid - Chibayish (2022, 22 min)

Program de proiecții de film curatoriat de Anca Rujoiu

Inventarul săptămânii

11.05.2023

joi

19:00

joi

19:00

Inventarul săptămânii

Alexandra Pirici - Fata împăturind o batistă (2021, 22 mi)
Migrant Ecologies - {dacă momeala ta poate cânta, sălbăticiunea va veni} Ca umbrele prin frunziș (2021, 28 min)

Program de proiecții de film curatoriat de Anca Rujoiu

Inventarul săptămânii

12.05.2023

vineri

19:00

vineri

19:00

Inventarul săptămânii

Mădălina Zaharia - Adio, încredere* (2023, 18 min)
Emilija Škarnulytė - Înmormântare (2022, 60 min)

Program de proiecții de film curatoriat de Anca Rujoiu

Inventarul săptămânii

13.05.2023

sâmbătă

19:00

sâmbătă

19:00

Inventarul săptămânii

Natasha Tontey - Grădină în flăcări (2022, 27 min)
Anca Benera & Arnold Estefan - Blue Ground (2020-2021, 12 min)

Program de proiecții de film curatoriat de Anca Rujoiu

Inventarul săptămânii
Sari la conținut