Corpuri radicale în spectacole contemporane

  • Lansare carte
  • Eveniment online

90 min.

Info

Centrul Național al Dansului București, împreună cu Editura Vellant, lansează cartea „Corpuri radicale în spectacole contemporane” de Mihaela Michailov, publicație ce deschide și colecția editorială „Studii performative”.

Cartea își propune să identifice și să exploreze momente importante din istoria occidentală a teatrului și dansului contemporan, vizitând unele dintre cele mai relevante și controversate performance-uri din anii ’70, ’80 și ’90, cu accent pe reprezentări ale corpului expus în contexte care îi radicalizează prezența.

Fără a avea pretenția unei analize exhaustive, Corpuri radicale în spectacole contemporane este, mai degrabă, un studiu aplicat asupra unor puncte de legătură și convergență, asupra unor corespondențe și rupturi care definesc abordări de multe ori greu de etichetat și, tocmai de aceea, incitante prin întrebările pe care le generează.

Cartea este structurată în trei capitole care urmăresc transformările reprezentării corpurilor în TEATRU, PERFORMANCE și DANS, reprezentări modelate de transformări sociale și politice relevante: de la Artaud și Mayerhold, trecând prin Grotowski și până la Castellucci, Angélica Liddell, dar și teatrul românesc; de la Marina Abramović, Orlan sau Gina Pane, până la Ana Mendieta, dar și performance-ul românesc înainte și imediat după 90; de la Pina Bauch la Sacha Waltz, Maria La Ribot, sau Vera Mantero, Jérôme Bel, Xavier le Roy, dar și dansul contemporan românesc.

Corpurile radicale sunt liantul acestor reprezentări asupra cărora mă opresc, propunându-mi constant să le situez într-un dialog purtat prin prisma amprentelor pe care le-au lăsat în perioade și contexte diferite. Un liant care devine linia directoare a cărții, linie în jurul căreia se adună referințe din teatrul începutului de secol XX, din performance-ul avangardelor, din dansul conceptual, din creațiile vehement contestatare ale unor artiste „neîmblânzite” din anii ’70 și ’80 sau din creațiile coregrafice ale unor dansatori și dansatoare care construiesc o întreagă poetică în jurul non-mișcării.

Mihaela Michailov

Cartea Mihaelei Michailov vine pe un teren sărac în cultura română. Explorare teoretică a corpului performativ, cu semnificațiile și funcțiile sale, valorizat în formule radicale, volumul suplinește lipsa analizei corpului scenic în spectacolele autohtone contemporane de dans, teatru și în performance. Conectarea scenei locale la mutațiile esențiale din teoriile și practicile corpului din ultima sută de ani oferă revelația că acestea nu au fost atât de rupte de discursul artistic internațioonal pe cât s-ar putea crede. Teoretizarea practicilor recente în teatrul și dansul din România dintr-o perspectivă contemporană, intersecțională, arată modul în care socialul și politicul amprentează corpurile performerilor și le instrumentează ca arme de deconstrucție a discursurilor oficiale din societate, dar și a formatelor artistice mainstream, impermeabile față de noi abordări. Este aici un eseu consistent al corpului reformat de timp ca instrument primar de lucru al performerului, o coerentă punere în termeni, paradigme și concepte, accesibilă artistului și teoreticianului, în egală măsură și spectatorului, necesară pentru șlefuirea propriei priviri. Și mi se pare important astăzi, când mecanismul lumii se degradează continuu și ia forme schizoide, de adus în discuție noțiunea de „radical” în raport cu capacitatea de a produce prin arta performativă mutații consistente nu doar în cultură, ci și în societate.

– Oana Stoica

Demersul Mihaelei Michailov propune o formă inedită de cartografiere a rolului deținut de  corp în cadrul artelor spectacolului. Corpul nu mai este o simplă prezență, el devine purtătorul unor mărci antropologice, istorice sau politice, este firul în labirintul care ne duce spre înțelegerea esențială a actului artistic.
Un aspect fundamental al cărții îl constituie deconstruirea paradigmelor tradiționale asociate funcției corpului în artă, mai ales în sfera artei coregrafice și a performance-ului. Corpul nu mai este doar exponentul unui demers exclusiv estetic, el se ancorează eficient în inima intervențiilor sociale și educaționale. Discursul este în egală măsură prietenos și riguros, documentat și pasionat de subiectul pe care autoarea îl abordează. Paginile cărții deschid straturi nebănuite ale ideii de corp și ghidează înțelegerea cititorului  ca o călăuză care deschide uși către realități multiple

– Gina Șerbănescu

Evenimentul va fi difuzat online live, pe pagina de Facebook a CNDB (click aici).

Proiect editorial coordonat de: Corina Cimpoieru
Concept grafic, layout și procesare imagini: Corina Duma

Cu
Mihaela Michailov, Vava Ștefănescu (Centrul Național al Dansului București), Alex Radu și Doru Someșan (Editura Vellant), Oana Stoica și Gina Șerbănescu – invitate speciale

Parteneri
Editura Vellant

Parteneri media
Revista Scena.ro, Revista Arta, modernism.ro, Fundația Cărturești

Biografie Michaela Michailov

Mihaela Michailov este dramaturgă, critic de arte performative, educatoare culturală, lector la UNATC „I.L.Caragiale”, București. Coordonează Masteratul de Scriere Dramatică din cadrul Universității.
Din 2000, scrie cronici și analize centrate pe artele performative din România și din străinătate. A ținut conferințe și a prezentat fenomenul teatral și coregrafic din România la Avignon, Lublin, Luxemburg, Paris, Tokyo, Viena. În 2014, i-a apărut la editura Routledge, în volumul colectiv – European Dance since 1989: Communitas and the Other – eseul „Evacuate the area: zero space”.
Este co-fondatoarea Centrului de Teatru Educațional Replika din București, unde a coordonat alături de artistele și artiștii Centrului – platforme de artă educațională, ateliere dedicate adolescentelor și adolescenților, programe de intervenție culturală, dezbateri.
A scris peste 20 de piese centrate pe problematici socio-politice: migrația forței de muncă, relațiile de putere din sistemul educațional, condiția copiilor care se maturizează în absența părinților, violența în familie și stereotipurile de gen, sistemul medical din România.
Piesele ei au fost montate la Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București, Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, Teatrul Foarte Mic din București, Teatrul Excelsior din București, Teatrul „Ion Creangă” din București, Teatrul Gong din Sibiu, Centrul de Teatru Educațional Replika.
Piesele Mihaelei Michailov sunt traduse în bulgară, engleză, franceză, germană, greacă, maghiară, spaniolă.
A participat în 2009 la rezidența de dramaturgie oferită de Royal Court Theatre din Londra.
Piesa ei Copii răi, care se joacă de 11 ani, a fost prezentată sub forma unui spectacol-lectură la Festivalul de Teatru de la Avignon în 2014. A fost montată în Bulgaria, Franța, Germania, Luxemburg. A fost publicată în 2016 la editura „Solitaires Intempestifs”.

Co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia AFCN. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.