RAMANENJANA – de la cercetare la spectacol

  • Conferință și discuție deschisă cu Simona Deaconescu și Mathilde Monnier
  • Intrare liberă, pe bază de înscriere

120 min.

la sala CNDB „Stere Popescu” (Mărășești, 80-82)

Info

Timp de o lună de zile coregrafa Simona Deaconescu a cercetat fenomenul Ramanenjana în Antananarivo, Madagascar, în cadrul unui work-stay susținut de Forecast Berlin, în parteneriat cu Institutul Francez din Madagascar și Goethe Zentrum Antananarivo. Întoarsă în București, Simona Deaconescu lucrează sub mentoratul coregrafei franceze Mathilde Monnier la CNDB – Centrul Național al Dansului București pentru a realiza un spectacol despre acest eveniment complex, care urmează a avea premiera pe 9 aprilie, la radialsystem în Berlin, și pe 14 și 15 aprilie, la CNDB. Prezența coregrafei franceze la București este susținută de Institutul Francez din România. 

Proiectul coregrafei adresează un eveniment foarte puțin cunoscut, care a început în 1863, în sudul Madagascarului, răspândindu-se ca un pelerinaj sau o procesiune până în Antananarivo. Ramanenjana a fost descrisă în documentele istorice ca o coreomanie sau o epidemie de dans în care mai mult de 20.000 de oameni au dansat cu o rezistență supranaturală din februarie până în mai. Dansul lor a fost descris ca unul nenatural și periculos, punând corpul într-o stare fizică și mentală de tensiune extremă. Caracterul contagios al dansului a rămas un mister pentru cei care l-au cercetat.  Răspândirea acestui dans este explicată fie pornind de la relația de interdependență cu muzica, fie pe baza unei empatii patologice între dansatori, fie ca o contagiune morală animată de superstiții. Pe de altă parte, unii cercetători explică dansul și procesul de contaminare pe baza unor factori biologici precum carența de vitamine și minerale, paraziți purtători de malarie, sau un tip de boală a sistemului nervos. 

Dorind să descopere istoria locală a evenimentului, în perioada șederii sale în Madagascar, Simona Deaconescu a realizat o serie de interviuri cu etnomuzicologul Olombelo Ricky, antropologul Michel Razafiarivony, profesorii Ray Amandreny Benoit Randrianasolo și Serge Henri Rodin, jurnalista culturală Domoina Ratsara, precum și alte persoane pe care le-a întâlnit în timpul rezidenței sale. Ceea ce a descoperit este că, în prezent, a vorbi despre Ramanenjana în Madagascar este o provocare. 

Pentru o mare parte din poporul malgaș, Ramanenjana este un tsindrimandry – o premoniție, o stare mentală și un ritual foarte rar. Plasându-se undeva la mijloc între Bilo (ritual de vindecare) și Tromba (transă), Ramanejana este o obligație prin care strămoșii cer tinerilor să apere independența țării. Ramanenjana a apărut în istoria Madagascarului atunci când autonomia țării a fost amenințată, ca o formă de rezistență non-violentă cu un puternic caracter performativ. 

În cadrul conferinței, Simona Deaconescu, însoțită de mentorul său Mathilde Monnier, vor pune în discuție Ramanenjana ca un eveniment în care dansul și muzica au fost folosite ca medii de rezistență împotriva colonizării insulei. În acest sens, cele două artiste vor aborda fenomenul Ramanenajana ca o posibilă modalitate de a studia dansul contemporan angajat politic și social, precum și provocările explorării unui astfel de subiect pe scenă, în contextul internațional actual. De asemenea, Simona Deaconescu și Mathilde Monnier vor vorbi despre felul în care procesul de mentorat a dezvoltat proiectul în direcții neașteptate de la descoperirea unor noi trasee de cercetare în documentele de arhivă, la explorarea unui tip de limbaj dezvoltat sub umbrela “Unlimited Gestures”, categoria mentorată de  Mathilde Monnier în cadrul Forecast, la transpunerea scenică a demersurilor artistice și de cercetare ale Simonei Deaconescu. 

Biografii

Simona Deaconescu lucrează interdisciplinar, la granița dintre spectacol, instalație și film, examinând constructe sociale, între ficțiune și realitate, uneori cu ironie și umor negru. 
A terminat studiile de licență și master la catedra de coregrafie a Universității Naționale de Teatru și Film din București. 
A primit bursa danceWEB la Viena (2014), Premiul Centrului Național al Dansului București (2016), a fost nominalizată ca Artistă Aerowaves în 2018 și 2022 și ca Springboard Danse Montréal Emerging Choreographer în 2019. 
În ultimii doi ani, a fost artistă rezidentă în proiectele europene Moving Digits și Biofrictioni, iar în 2021 devine Forecast Mentee, sub mentoratul lui coregrafei franceze Mathilde Monnier.
Creațiile sale au fost selectate și prezentate pe scene de dans și teatru, cinematografe, galerii, muzee și situri arhitecturale, ajungând la publicul din Europa, America de Nord și de Sud. 
În 2014, a fondat Tangaj Collective, iar din 2015 este co-fondatoare și directoare artistică a Bucharest International Dance Film Festival.
https://www.tangajdance.com/

Mathilde Monnier este coregrafă, dansatoare și performer, artistă ce ocupă un loc de referință în peisajul dansului contemporan francez și internațional. Cu fiecare dintre creațiile sale sfidează așteptările publicului, printr-o continuă reînnoire estetică și a mijloacelor.
A creat peste 40 de piese coregrafice prezentate pe marile scene internaționale, de la Festival d’Avignon la Théâtre de la Ville din Paris, trecând prin New York, Viena, Berlin, Londra și a primit mai multe premii pentru munca sa (premiul Ministerul Culturii, Marele Premiu SACD). 
Mathilde Monnier a colaborat în proiectele sale artistice  cu numeroase personalități precum  filosoful Jean-Luc Nancy, scriitoarea Christine Angot, artista performer La Ribot, compozitorul și dirijorul Heiner Goebbels…).
În paralel cu activitatea artistică, Mathilde Monnier a coordonat, vreme de 30 de ani, unele dintre cele mai importante structuri dedicate dansului în Franța: Centrul Coregrafic Național din Montpellier între 1994 și 2013 (în prezent Institut Choregraphique International-Centre Choregraphique National, iar din 2014 CN D – Centre national de la danse Pantin/Paris.
În 2019 piesa Please Please Please pe care Mathide Monnier o creează în colaborare cu La Ribot & Tiago Rodiguez, marchează revenirea sa la activitatea de artistică, pentru a i se dedica în totalitate. Din 2020 Mathilde Monnier este rezidentă cu compania ei la Halle Tropisme din Montpellier.
Mathide Monnier a făcut parte din programul de cooperare artistică  La danse en Voyage – derulat în România în perioada 1990-1991 -, prin care au fost prezentate spectacole, au fost organizate ateliere pentru tinerii coregrafi români și oferite rezidențe artistice în Franța, acest program având un impact extrem de important în coagularea scenei de dans contemporan din România.
În 2012 Mathilde Monnier revine în România cu spectacolul Gustavia, creat și interpretat împreună cu La Ribot, spectacol prezentat la București și Cluj-Napoca
(http://www.mathildemonnier.com/)

Produs de
Asociația Tangaj Collective, în co-producție cu Centrul Național al Dansului București și Forecast

Co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Un eveniment organizat cu sprijinul Institutului Francez din România.

Ramanenjana este susținut de Goethe-Institut București, Institutul Francez din România, Institutul Cultural Român, Institutul Francez din Africa de Sud, /SAC @ MALMAISON, Grizzly Film și realizat în parteneriat cu Institutul Francez din Madagascar, Goethe-Zentrum Antananarivo, I’TROTA International Dance Festival, JOMBA! Contemporary Dance Experience. Proiectul este sponsorizat de AST PANZARIU, GAFCO CONSTRUCT, COSMAN GROUP, MIRA-COM, STRUCTURAL VISION, BIG CONF, BOLD IMPEX, FABIO BEST EASY ENGINEERING, LOZNA CONSTRUCT

Ramanenjana a beneficiat de o rezidență la PACT Zollverein.

Mențiuni speciale

Participarea la eveniment este gratuită. Înscrierea se face în baza completării acestui formular.
Eveniment derulat în limbile română și engleză.

Știri

Sari la conținut