Știri

30.3.2022

back

Imagini de la conferința RAMANENJANA – de la cercetare la spectacol

Imagini de la conferința RAMANENJANA – de la cercetare la spectacol

Aseară, Simona Deaconescu ne-a ghidat într-o pasionantă și bogat documentată explorare a „epidemiei de dans” din secolul XIX în Madagascar, în așteptarea premierei Ramanenjana, docuficțiune performativă, pe 14 & 15 aprilie, la CNDB.

Proiectul coregrafei adresează un eveniment foarte puțin cunoscut, care a început în 1863, în sudul Madagascarului, răspândindu-se ca un pelerinaj sau o procesiune până în Antananarivo. Ramanenjana a fost descrisă în documentele istorice ca o coreomanie sau o epidemie de dans în care mai mult de 20.000 de oameni au dansat cu o rezistență supranaturală din februarie până în mai. Dansul lor a fost descris ca unul nenatural și periculos, punând corpul într-o stare fizică și mentală de tensiune extremă. Caracterul contagios al dansului a rămas un mister pentru cei care l-au cercetat. Răspândirea acestui dans este explicată fie pornind de la relația de interdependență cu muzica, fie pe baza unei empatii patologice între dansatori, fie ca o contagiune morală animată de superstiții. Pe de altă parte, unii cercetători explică dansul și procesul de contaminare pe baza unor factori biologici precum carența de vitamine și minerale, paraziți purtători de malarie, sau un tip de boală a sistemului nervos.

Proaspăt întoarsă împreună cu echipa proiectului din rezidența pe care au avut-o în Madagascar timp de trei săptămâni, Simona Deaconescu ne-a prezentat o serie de interviuri realizate cu etnomuzicologul Olombelo Ricky, antropologul Michel Razafiarivony, profesorii Ray Amandreny Benoit Randrianasolo și Serge Henri Rodin, jurnalista culturală Domoina Ratsara, precum și alte persoane pe care le-a intâlnit acolo. Ceea ce a descoperit este că, în prezent, a vorbi despre Ramanenjana în Madagascar este o provocare.

Împreună cu noi aseară au fost prezenți și Excelența Sa Doamna Laurence Auer, Ambasadoarea Republicii franceze în România, Julien Chiappone-Lucchesi, directorul IFR, Mathilde Monnier, care a mentorat procesul de creație al Simonei Diaconescu, și Freo Majer, director artistic al Forecast Platform Berlin.