The Last Performance (a lecture)

  • Conferință performativă
  • Intrare liberă, pe bază de rezervare

Info

Unul dintre cele mai importante evenimente ale anului 2007 la Centrul Național al Dansului este venirea la București a coregrafului francez Jerome Bel. Acest eveniment se înscrie în demersul CNDB de a aduce la București spectacolele și personalitățile care au contat cel mai mult în schimbarea de traiect pe care dansul contemporan a suferit-o în ultimele decenii.

The Last performance (a lecture) este o conferință performativă, în care Jerome Bel vorbește despre problematica abordată în lucrarea “The last performance”.

Jerome Bel este numele unuia dintre cei mai inovatori – la modul radical – coregrafi europeni și, în același timp, titlul lucrării sale coregrafice din 1995, cu durata de o oră, cel mai cuprinzător exemplu de montare austeră din cadrul curentei „reduceri“ a teatralității ce caracterizează dansul european contemporan. Fără instalație de iluminat, fără sistem de sunet, fără costume, fără decor. Privind spectacolul, ești foarte departe de producțiile coregrafice ale anilor ’80, care aduceau cu cele de operă. Scena apare ca un spațiu de lucru – ceea ce și este, de fapt -, un spațiu nu prea seducător, prăfuit, neprelucrat, gri, așteptând ca instalația de iluminat să realizeze metamorfoza optică a vrăjirii și să ridice cel de-al patrulea perete, pentru a face ca scena să pară îndepărtată, iar trupul dansatorului ireal. Dimpotrivă, în “Jerome Bel”, scena este spațiul de desfășurare al lucrării coregrafice. Această montare a goliciunii (precedând și reflectând goliciunea dansatorilor) pregătește deja terenul pentru o critică a dorinței din cadrul culturii noastre, a mărfii.

Într-un interviu acordat criticului de dans Gerald Siegmund, Bel însuși postulează corpul ca fiind întotdeauna deja în-scris:
„Pentru mine, dansul, ca dans creat pentru scenă, nu mai este exprimarea niciodată analizată, frumoasă, a unor sentimente oarecum «naturale» prin intermediul corpului, corp care există și [ne] slujește întrucât suntem siguri pe el. Nu. Nicidecum. Până și corpul biologic presupune o cantitate enormă de activitate de structurare spirituală. Tot ce știm despre corp, tot ce înțelegem, se bazează pe coduri și limbaj“.

Jerome Bel locuiește în Paris și Rio de Janeiro și lucrează în toată lumea. A studiat dansul la Centre National de Danse Contemporaine din Angers, Franța (1984-1985) și a colaborat ca interpret cu numeroși coregrafi din Franța și Italia. Printre piesele sale cele mai cunoscute se numără: “nom donne par l’auteur” (1994),  “Jerome Bel” (1995), “Shirtology” (1997), “The last performance” (1998), “The show must go on” (2001), “Veronique Doisneau” (2004), “Pichet Klunchun & myself” (2005). În 2003, Jérôme Bel este curator, alături de Alain Platel, al Festivalului Klapstuk din Leuven (Belgia). În 2005, a fost recompensat cu Bessie Award pentru reprezentațiile cu “The show must go on” din New York.

Conceptul și interpretarea: Jérome Bel

Parteneri
Cultures France

Parteneri media
24-FUN, Suplimentul de Cultură, Time Out București, alternativ, HotNews.ro

Presa

Carte de identitate din piele de om – Jérôme Bel / Agenda LiterNet
Mihaela Michailov
Link 1

Despre succes, prietenie și cum se naște dansul. Dialog cu Jérôme BEL / Observatorul Cultural
Iulia Popovici
Link 1