fbpx

Statutul instituţional al dansului în România

  • Dezbatere

60 min.

Info

Centrul Național al Dansului organizează joi 7 iunie, orele 11.00, o dezbatere care are în centrul atenției statutul companiilor de dans contemporan subvenționate de Ministerul Culturii și Cultelor și cadrul instituțional în care acestea își desfășoară activitatea.

FOCUS > Companiile de dans contemporan
Scurtă introducere
În România, la nivel instituțional, dansul s-a situat întotdeauna între parantezele unei instituții cu alt profil. La București, Liceul de coregrafie s-a aflat vreme îndelungată pe lângă liceul de muzică și chiar a purtat o titulatură relevantă pentru contextul în care punem în discuție aceste aspecte: Liceul de coregrafie «George Enescu».
În ceea ce privește studiile superioare, Secția de coregrafie este și astăzi un accesoriu discret al UNATC, iar în ţară, secțiile de coregrafie sunt încă mici anexe ale unor Academii sau licee de muzică sau arte plastice, fără ca acest lucru să fie aibă rațiuni neapărat artistice.
« Corpurile de balet » au statut de copil tolerat al Operelor Naționale sau al Teatrului de Operetă, iar companiile de dans contemporan au fost şi ele implanturi nereușite în corpul unor instituții nepregătite să accepte un metabolism artistic diferit. Pe rând, aceste instituții au ignorat dansul sau l-au rejectat de-a dreptul din corpul lor instituțional. Aceste alipiri sau anexări au uneori rațiuni bine stabilite, dar și multe consecințe negative, prin stabilirea unui raport de subordonare faţă de „instituția-mamă”, care îi oferă „copilului” tolerat prea puține libertăți artistice, însă o dependenţă economică mult prea mare.
Este cazul Trupei „Orion Balet” care recent a experimentat situații de-a dreptul bizare din cauza statutului său incert în cadrul Centrului Național de Cultură „Tinerimea Română”.

Ca urmare, iată câteva dintre întrebările pe care suntem datori să ni le punem:
Ce înseamnă o companie de dans contemporan şi ce modele de funcționare sunt adecvate realităților actuale?
Care este contextul legislativ în care acestea activează și ce probleme generează statutul prezent pe care îl au?
Ce rol pot avea aceste companii în dezvoltarea culturii coregrafice?
Care sunt posibilele soluții pentru o funcționare firească și ce măsuri trebuie luate?
Vă invităm să reflectați asupra acestei stări de fapt alături de invitați.

Cu:
Adrian Iorgulescu, ministrul Culturii şi Cultelor
Demeter András István, director, Direcţia generală Creaţie contemporană, diversitate culturală, MCC
Vivia Săndulescu, consilier MCC
Sergiu Anghel, coregraf, Compania “Orion Balet”
Adina Cezar, coregraf, directorul Companiei Contemp a Teatrului Naţional de Operetă „Ion Dacian”
Mihai Mihalcea, director, Centrul Naţional al Dansului – Bucureşti
Vava Ştefănescu, director artistic, Centrul Naţional al Dansului – Bucureşti
Florin Fieroiu, coregraf independent
Cosmin Manolescu, coregraf independent, director Fundatia „Proiect DCM”
Manuel Pelmus, coregraf independent

Sari la conținut