preview

  • Dans & performance

60 min.

Info

Întors pentru scurtă vreme în țară (ultimele luni le-a petrecut la Veneția unde, împreună cu Alexandra Pirici, reprezintă – în cadrul Bienalei de Artă – Romania, cu lucrarea O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia.

“De la The Guardian până la New York Times sau Frieze, presa a inclus Pavilionul României printre highlight-urile de anul acesta. Şi bine a făcut, pentru că Retrospectiva imaterială este unul dintre cele mai entuziasmante proiecte artistice pe care le-am văzut în ultimii ani. Ludic, inteligent, provocator, radical, punând sub semnul întrebării muzeificarea artei, transformând inventarul obiectiv în privire subiectivă, aducându-ne aminte că arta nu stă închisă în obiectul artistic, ci trece în minţile și corpurile noastre, lăsând urme, luând forma structurilor noastre mentale, afectându-le şi modificându-le substanța.”
Luiza Vasiliu, Dilema Veche

Manuel Pelmuș prezintă la CNDB piesa preview – “o piesă coregrafică jucată în mare parte în plin intuneric. (….) Pelmuș stinge lumina, iar urechea preia, ca instanță ierarhică subordonată, funcția ochiului. Se aude cum vocea unui tânăr descrie cu precizie cum se așează pe fotoliul de pe scenă, pe care spectatorii apucaseră să-l vădă cînd au intrat în sală. Ne vorbește despre „pierderea” corpului, despre definiții enciclopedice ale mișcării și despre cum este citit spectacolul lui în Est și Vest. Ne aflăm într-o cameră obscură a performance-ului, în care prezența este anunțată prin invizibilitate, în care dansul este transmis prin sunet.”
Helmut Ploebst, Concepte bucureştene, articol apărut pe www.corpusweb.net

Manuel Pelmuş este unul dintre cele mai reprezentative nume româneşti pe scena internaţională a dansului contemporan. Producţiile sale au fost prezentate în teatre şi festivaluri de renume precum Tanz Im August din Berlin, TanzQuartier din Viena, deSingel din Anvers și Judson Church din New York. Spectacolul său, preview, a fost desemnat cea mai importantă producție a stagiunii 2007-2008 de către criticul Helmut Ploebst, în revista de specialitate Ballettanz International. În anul 2000, Manuel Pelmuş a înfiinţat împreună cu Brynjar Bandlien compania Bandlien/Pelmuş, iar în 2011 a fondat, la Bucureşti, împreună cu coregrafii Farid Fairuz şi Brynjar Bandlien, Căminul Cultural. Premiul „Berlin Art Prize”, acordat de Academia de Arte berlineză și de către oraşul Berlin, a fost astfel justificat astfel: „Proiectele în care este implicat Manuel Pelmuş sunt modalități surprinzătoare și sofisticate de a se adresa publicului. Ele reprezintă reacţii rebele faţă de spectacolele călduţe și lipsite de atitudine care servesc pieţei internaţionale de artă şi sunt manevre de subminare într-o cultură dominată de conservatorism. Sunt independente, incomode și inteligente.”

Conceptul și interpretarea: Manuel Pelmuș

Producția
BANDLIEN/PELMUŞ

Co-producția
Centre National de la Danse (Paris), CDU – Center for Drama Art Zagreb, Centrul Naţional al Dansului – Bucureşti (CNDB), THEOREM