fbpx

Orizont în X: black box-ul și jungla amazoniană

  • Public Lecture

Info

Ce poate să provoace o privire încrucișată, conceptual și performativ? Navigând cutia neagră a teatrului ca pe o junglă, devenim stalkeri mai mult decât coregrafi, șamani mai mult decât performeri. Sau, cum zicea Robert Smithson despre junglă: ‘Trebuie să călătorești la întâmplare. . .să te rătăcești prin desiș, dar ăsta e singurul mod de a face artă.’ Și ne orientăm uitându-ne șașiu, văzând lumea prin două perspective incompatibile în același timp: prin performance și antropologie, prin poezie și matematică, prin ceea ce este și ceea nu este. Oscilând între o geografie necunoscută, infernul verde, sau pădurea tropicală, și o arhitectură la fel de obscură, (hiper)cubul negru, începe să ni se altereze orizontul prezent, să rămânem lipsiți de perspectivă, și în final să purtăm cu noi un orizont în X. Să vedem trădându-ne continuu punctul de vedere, să performăm canibalizând constant exteriorul.

Alina Popa oscilează între teorie / text, performance și artă vizuală. A fondat Unsorcery, împreună cu Florin Flueras și Biroul de Cercetări Melodramatice, împreună cu Irina Gheorghe. Contribuie la diferite alte proiecte ca de exemplu Postspectacol, Robin Hood Minor Asset Management, Camera -1. Interesată mai ales de rupturile dar și de continuitatea între teorie / filosofie și performance / dans contemporan, a dezvoltat în cadrul Unsorcery practici-concept precum Second Body, Dead Thinking, Eternal Feeding Technique, End Dream. Ca rezultate scurse dintr-o cercetare de lungă durată a antropologiei braziliene, scrierilor lui Clarice Lispector, limitelor fenomenologiei și filosofiei matematicii, au apărut și alte concepte secundare: gândirea patho-logică, eu-uri junk, autofagie cosmică, devenirea-extremofil, criptoplexie, X-orizont. Proiectele ei au prezentate la BAK (basis voor actuele kunst) Utrecht, MUMOK Kino Vienna, MNAC (Muzeul Național de Artă Contemporană) București, CNDB (Centrul Național al Dansului) București, DEPO Istanbul, Ujazdowski Castle Warsaw, Jardim Equatorial Sao Paolo, Teatru-Spălătorie Chișinău, Salonul de proiecte București, Tranzit.sk Bratislava, Theater Rampe Stuttgart, ICR Stockholm, cda-projects Istanbul, House of Drama Oslo, etc. Ea este parte din colectivul și echipa editorială Beznă și scrie în prezent o carte de teorie-ficțiune, Dark Wounds of Light, împreună cu Nicola Masciandaro.

Cu
Alina Popa

Sari la conținut