Coreomaniacii

  • Dans & performance
  • Intrare pe bază de invitație

50 min.

Info

Coreomaniacii este un docufiction performativ, care urmărește cronologic evenimentele care au marcat “epidemia de dans”, din vara anului 1518, în Strasbourg – o manifestare distopică în masă, care a afectat câteva sute de oameni. Spectacolul aduce în discuție felul în care alegem să ne uităm la dans, pornind de la o serie de mărturii ale învățaților vremii, un amestec de pseudoștiință, teologie și science-fiction medieval, în mișcări contemporane. Accentul cade pe felul în care s-a documentat răspândirea epidemiei, evenimentele fiind povestite din perspectiva celui care le privește, niciodată din perspectiva celui care le trăiește. 

Descriere

1518. Orașul Strasbourg este în alertă maximă. O epidemie de dans se declanșează în piața centrală a orașului. 

Coreomaniacii este un docufiction performativ, care urmărește cronologic evenimentele care au marcat Epidemia de Dans din vara anului 1518, în Strasbourg. Denumită de-a lungul timpului „Dansul Sfântului Vitus”, „Chorea Lasciva”, „mania dansului” sau „coreomanie”, documentația acestui eveniment este la fel de bizară ca manifestarea în sine; un amestec de medicină umorală, fenomene supranaturale, puțină micologie și ceva mitologie. Pentru cei care se încumetă să treacă peste articolele care alcătuiesc wow-ul internautic, epidemia dansului este infuzată puternic de ideile Bisericii Creștine ale sfârșitului de Ev Mediu. 

Puținii cercetători contemporani care au studiat-o au încadrat evenimentul la categoria isterie în masă, iar câțiva teoreticieni ai dansului au numit-o chiar o manifestare timpurie de coreopolitică. 

Acest eveniment distopic – o epidemie de dans care a afectat câteva sute de oameni – a ajuns o informație istorică prin prisma viziunilor celor care aveau o voce în comunitatea de atunci (cler, autorități locale, teologi, cronicari). În absența oricărei mărturii din partea unui coreomaniac, declanșatorul acestei epidemii rămâne o speculație, care treptat s-a transformat în adevăr istoric. Tot la nivel de speculație rămân și interpretările contemporane, care (re)contextualizează interpretările istorice.

Spectacolul aduce în discuție felul în care alegem să ne uităm la dans, pornind de la o serie de mărturii ale învățaților vremii, un amestec de pseudoștiință, teologie și science-fiction medieval, în mișcări contemporane. Accentul cade pe felul în care s-a documentat răspândirea epidemiei, evenimentele fiind povestite din perspectiva celui care le privește, niciodată din perspectiva celui care le trăiește.

Extra info 

Spectacol prezentat în cadrul programului de spectacole Dance me to the End of… prin care CNDB invită artiști consacrați să își reviziteze propriile lucrări ori să semneze noi producții, alături de studenții Academiei de Dans și Performance CNDB. 

Concept și coregrafie: Simona Deaconescu
Muzica: Vlaicu Golcea
Producție: Laura Trocan

Cu
Vera Cirlugea, Diana Maria Dragu, Laura Murariu, Nicolae-Robert Popa, Adrian Popiță

Co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național.
Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.