fbpx

Gaitless

  • Dans & performance
  • În cadrul Festivalului Iridescent

45 min.

09.11.2025

duminică

19:30

CNDB – Sala Stere Popescu (Bd. Mărășești 80)

Info

GAITLESS este un spațiu de dans interactiv care explorează tactici anti-supraveghere și anti-AI ca concepte coregrafice.

Ideea a pornit de la o știre neobișnuită: un grup de hoți de bănci ar fi păcălit camerele de supraveghere dotate cu inteligență artificială rostogolindu-se în loc să meargă – evitând astfel sistemele de detectare a mișcării, antrenate să recunoască mersul uman. A fost un act subversiv de evitare, dar, într-un mod neașteptat, și o formă de spectacol de dans. Hoții au devenit dansatori accidentali, iar mișcările lor improvizate au scos la iveală slăbiciunile percepției AI.

Paradoxul Gaitless este că participanții, demonstrând că în ochii AI nu sunt recunoscuți ca oameni, dovedesc de fapt că sunt umani – ciudați și creativi. Actul de a submina percepția mașinii devine astfel un principiu coregrafic.

***

Acum câțiva ani am văzut o știre neobișnuită: un grup de hoți a jefuit o bancă păcălind camerele de supraveghere dotate cu inteligență artificială. Aceste camere erau programate să recunoască mișcările umane. Mersurile oamenilor. Dar hoții nu au mers ca oamenii. Hoții s-au rostogolit, s-au târât, s-au mișcat ciudat și au păcălit AI-ul.

Nu l-au păcălit doar, l-au OUT-WEIRDED.
Așa s-au mișcat.
Și au jefuit banca. Și nimeni nu i-a prins. Și au plecat cu douăsprezece mii de euro.

Vor depăși modelele de machine learning abilitatea umană de a inventa mișcări originale de dans?

  • Până în 2040, 92% din mișcările umane înregistrate vor fi clasificate algoritmic, lăsând doar 8% dintre gesturi în afara recunoașterii AI.
  •  48% din comunicarea globală va fi generată de AI, făcând interacțiunea direct umană tot mai rară.
  • Durata medie a atenției va scădea la 5,2 secunde, pe măsură ce algoritmii optimizează conținutul pentru gratificare instantanee.

Concept și Regie: Uroš Krčadinac & Marko Milić × MIREVI

Dezvoltare creativă și suport: Ivana Družetić-Vogel, Patrick Kruse, Ben Fischer
Dans: Anke Plaßmann, Uroš Krčadinac, Marko Milić, susținuți de: Milica Urić, Predrag Mladenović
Dezvoltare software multimedia: Ben Fischer
Muzică: Kӣr
Video și fotografie: Leon Loesch

Mulțumiri speciale: Fabian Büntig, Lorenz Grau, Anna Freytag, Stefan Schwarz

Țară: Serbia

Biografii

Marko Milić activează ca autor în domeniul dansului și multimedia. A creat și co-creat numeroase lucrări artistice, printre care DILF, KOREOEROTIKON, PSP, ЯTUCORA și LUMI. Fiecare dintre acestea explorează teme precum manifestările fizice ale plăcerii, modul în care experiențele copleșitoare ne modelează interacțiunile, dacă fanteziile sexuale puternice pot exista fără traumă și ce cunoștințe pot fi transmise prin dans. Lucrările sale au fost expuse și prezentate la diverse festivaluri internaționale, inclusiv ImPulsTanz, TanzImAugust, Perforacije, FIDQU, Kampnagel – Treffen Total, Kondenz, Il faut brûler pour briller, GNARL festival și CoFestival.
https://markomilic.portfoliobox.net

Uroš Krčadinac (n. 1984) este artist digital, inginer software, autor și educator. Practica sa transdisciplinară include programare, scriere, animație și cartografie artistică. Deține un doctorat în Informatică de la Universitatea din Belgrad. Uroš și-a publicat lucrările de cercetare în revistele M21 IEEE și și-a expus lucrările artistice în numeroase expoziții personale și de grup, festivaluri și conferințe din Serbia și din străinătate.
Ca educator și lector public, a conceput și susținut peste o sută de prelegeri publice, forumuri și ateliere. A realizat mai multe expoziții personale în Serbia și în străinătate. Este co-autor al unui roman de călătorie sub formă de infografic.
În prezent, lucrează ca profesor asociat de arte digitale și informatică la Departamentul de Artă Digitală, Facultatea de Media și Comunicații din Belgrad. De asemenea, este cercetător asociat la laboratorul GOOD OLD AI al Facultății de Științe Organizaționale, Universitatea din Belgrad, și profesor invitat la Departamentul de Artă New Media al Academiei de Arte din Novi Sad.
https://krcadinac.com/

Prezentarea este rezultatul rezidenței din cadrul MODINA. Proiectul „Mișcare, inteligență digitală și public interactiv” (MODINA) își propune să extindă posibilitățile creative ale spectacolelor de dans contemporan și să sporească experiența publicului cu ajutorul tehnologiei digitale – cu accent pe explorarea inteligenței artificiale (AI) și a interacțiunii cu publicul, la fața locului și online. Partenerii proiectului sunt 3 instituții academice și 5 centre de dans, din 6 țări.

Proiectul MODINA este co-finanțat de Uniunea Europeană prin programul Europa Creativă. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin doar autorilor și nu reflectă neapărat cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici autoritatea care acordă finanțarea nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.

Cu sprijinul
Ministerul CulturiiAerowavesMoving BalkansMODINACreative EuropeTeatrul Național BucureștiLes Films de Cannes à BucarestCinema UnionCărturești

Parteneri media
Scena9Zile și NopțiAdevărulAgerpressElleHapp.roLiternetTVR CulturalRadio România CulturalRevista ArtaThe InstituteZeppelinISCOADARevista GolanFeederVisit BucharestZiarul MetropolisIQadsCeașca de CulturăModernism.roDaily MagazineMunteanu Recomandă.