În ce fel ne mișcă ideologia corpul colectiv? Ce înseamnă sfera publică? Cum s-a schimbat? Este ea în criză? Este democrația în criză? Ce înseamnă performance-ul sferei publice? Cum construim o democrație participativă? Cum să acționăm politic cu corpurile noastre?
Cartea Public Sphere by Performance – de Bojana Cvejić & Ana Vujanović, disponibilă în Mediateca CNDB, răspunde la aceste întrebări.
Volumul ne poartă prin teorie politică, sociologie, antropologie și prin studiile de performance, abordând chestiuni precum coregrafia socială, performance-urile de masă, metoda dramei sociale, dramaturgia socială, rolurile sociale, conceptul de theatrum mundi, performarea identității, tehnologiile eului, societatea spectacolului, sfera publică și spațiul public și crizele prin care acestea trec în societățile neoliberale sau criza reprezentării în democrația reprezentativă.
O atenție deosebită este acordată unor exemple și studii de caz din fosta Iugoslavie, un spațiu din care provin autoarele, membre ale colectivului Walking Theory din Belgrad – o platformă de activism artistic și teoretic, formată din teoreticieni și artiști din teatru, cinema, arte vizuale și performance.
Cercetarea pentru această carte a dus și la crearea filmului Yugoslavia: How Ideology Moved our Collective Body, realizat de Marta Popivoda, membră a aceluiași colectiv.
Filmul problematizează felul în care ideologia este performată în spațiul public prin performance-urile de masă, incluzând filme și materiale video de arhivă din Iugoslavia, din perioada 1945-2000. Vă invităm să urmăriți filmul în clipul de la finalul articolului.
Extrase din carte:
„What was the role of the public? Did it effectuate changes? Moreover, even if it has had political and social effects, we are inclined to repeat John Dewey’s question: was this public aware of the consequences of its actions? Did the citizen who euphorically hailed Milosevic in Gazimestan in 1989 want civil wars? Did the citizens of Belgrade and Serbia on October 5, 2000, know, when they thought they were choosing democracy, that they were also asking for capitalism? What did we ask for when we, as a public, arose in protest? And how does this correspond to what we got in return, supporting or opposing the one or the other political actor on the public scene? Some of these questions are answered through the cases we study and visually document in this book. Our goal is not to resolve political dilemmas related to the murky circumstances of Yugoslav history, but to offer conceptual analyses as well as tools to those who feel similarly unqualified or politically disabled and stultified, tools they may implement to critically envisage civil action in their own respective contexts.”
Why don’t I, an author, involve the personal in my artistic work? Do I resist it? Or do I hide it? Why? What does this avoidance result in? In an artwork which is less authentic, less sincere, less credible, less my own? Which is more general, more indifferent, more technical, more a cold speculative construction?
Why solo dance has been a privileged form of dance and performance since the beginning of the twentieth century? Why are configurations of two or more bodies or group choreographies in modern and contemporary dance throughout the last century until today less prominent than before? How does this relate to the disposition of the public and private spheres of the social field?
Cartea Public Sphere by Performance este disponibilă în Mediateca CNDB. Întregul fond de cărți și video îl puteți accesa cu un click aici. Dacă sunteți interesați de oricare dintre titluri, vă invităm să scrieți un mail către .
Seria recomandărilor continuă!