Moody Drifts: Affective Resistance
- Dans & performance
- Intrare liberă
40 min.
06.12.2024
vineri
19:30
Info
Performance-ul „Moody Drifts: Affective Resistance” se bazează pe domeniul interdisciplinar al teoriei afectului, făcând distincția între „afect” – răspunsuri pre-conștiente, viscerale la stimuli – și „emoție”, expresia construită social a acestor răspunsuri. Experiențele corporale din spații specifice pot evoca reacții care transced gândirea rațională, oferind un teren fertil pentru rezistența împotriva structurilor normative.
Această abordare este importantă pentru înțelegerea mecanismelor de cenzură și suprimare, atât în regimurile autoritare istorice, precum cele ale lui Nicolae Ceaușescu în România și Josip Broz Tito în Iugoslavia, cât și în noile forme prezente în societățile democratice contemporane.
Procesul de cercetare a inclus exerciții de dans ce explorează infrastructuri afective – spații publice, instituții, reglementări, libertate de exprimare – desfășurate în spațiul public din fața Casei Presei Libere (1957), structură emblematică pentru perioada regimului lui Ceaușescu.
Proiectul apare într-o perioadă de incertitudine profundă, marcată de ascensiunea politicilor autoritare, de rezultatele alegerilor din România, protestele în desfășurare în Serbia împotriva unui guvern corupt, și de răspunsurile violente ale poliției la manifestări.
Pe fondul războaielor în desfășurare, crizelor umanitare, cenzurii și reducerii finanțărilor, apare întrebarea: cum răspund corpurile dansatorilor la aceste condiții de viață?
De
Neda Kovinić, în colaborare cu Eliza Trefaș, Georgia Elza și Sergiu Diță
Biografii
Neda Kovinic deține un doctorat de la Facultatea de Arte Plastice din Belgrad/Serbia, Universitatea de Arte, Departamentul de Transmedia (2020) și un masterat de la Facultatea de Arte Plastice din Belgrad, Departamentul de Pictură (2001). În lucrările sale, Kovinic chestonează modurile în care relațiile sociale, structurile de putere și ecologia sunt înscrise în corpuri și cum acestea, la rândul lor, modelează mișcările corpului în spațiu. Arta ei reflectă asupra provocărilor contemporane, precum criza climatică, tensiunile geopolitice și starea permanentă de război. Abordarea colaborativă a artistei, orientată către proces, implică spectacole participative care reunesc artiști din medii diverse. În centrul practicii sale sunt principiile practicilor corecte, care pun accent pe grija, empatie și apropiere.
Eliza Trefaș activează în dans contemporan și arte vizuale. E interesată de relaționarea formelor de viață vizibile și invizibile prin intermediul corpului. În practica ei încearcă să formeze remedii prin perspective poetice și să deschidă stări de poezie prin corp. Și-a prezentat lucrările în contexte precum Salonul de Proiecte, Galeria Suprainfinit, eXplore Festival, Centrul Național al Dansului București, Bang Torres Vedras, Multiplicidades Festival Santa Cruz, RAKETE Tanzquartier Viena, DO Festival Gdansk, etc. În 2021 primește premiul CNDB pentru contribuția adusă dansului contemporan.
Georgia Elza a studiat design de ambient la Universitatea Națională de Arte din București, dându-și licența în 2017. Doi ani mai târziu incepe să participe la cursuri de dans contemporan și decide să se dedice mai mult acestei discipline. În același an participă la Academia de Dans Contemporan și Performance (creată de Centrul Național al Dansului București) ca studentă, lucru care o va determina să înceapă lucrul în acest domeniu. A performat pe scene (românești și străine), în spații de galerii/ muzee, pe stradă, și-a folosit vocea într-o aplicație de teatru experimental, și altele. Munca ei în domeniul cultural se extinde dincolo de scenă, făcând și asistență coregrafică, de proiect, de producție sau lucrând cu arhive de dans.
Sergiu Diță este performer și coregraf emergent și activează în zona independentă. Practica lui artistică se axează pe folosirea culturii pop ca element de critică socială. Sergiu Diță a absolvit programul de licență și master al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” București, secția Artă Coregrafică și Academia de Dans și Performance (CNDB). În spectacolele proprii – „NEO-KITSCH”(2021), „MANual” (2023), „MEMETICS” (2024) – folosește tehnica „manifest-colaj-recitativ”, ce presupune expunerea critică a subiectului, colaj de citate, clișee socio-culturale și text. Cercetările lui implică procedee de reciclare, eșantionare și remixare. Împreună cu Anca Stoica activează ca duo artistic sub numele Platforma 13.
Performance-ul a fost produs cu ocazia rezidenței artistice a Nedei Kovinic în București, organizată în cadrul programului Arc Bucharest 2024 în cooperare cu Akademie Schloss Solitude Stuttgart, și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN)*.
*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.
Parteneri
Akademie Schloss Solitude Stuttgart, Centrul Național al Dansului București