COUNTERBODY sau despre dansul serios
În a treia zi a Sezonului de dans contemporan a fost prezentat CounterBODY, creația Asociației Tangaj Dance în coproductie cu CNDB. Cu o coregrafie semnată de Simona Deaconescu, performance-ul îmbină dansul, muzica și instalația pentru a aduce în discuție multiplele fațete ale destructurării.
Ideea spectacolului se bazează pe mai multe concepte filozofice legate de relația dintre corp și spațiu, care vor fi chestionate cu ajutorul celor opt dansatori. Textul este o componentă importantă în structura performance-ului, în jurul lui se articulează întreaga mișcare. Dansatorii îl declamă clar, îl împart, îl repetă, îl suprapun, îi cresc intensitatea. Acesta comportă un soi de binaritate (inside/outside, I/others, this is/this is not) ce se regăsește și la nivelul coregrafiei. Așa cum în informatică binomul 1-0 stă la baza funcționării unui sistem, așa și performerii crează o dualitate ce compune întregul ansamblu. În prima parte, mișcările sunt necontrolate, cu contracții involuntare și bruște, pentru ca în a doua corpurile să își regăsească echilibrul și fluiditatea. De altfel, Simona Deaconescu afirmă că a căutat să găsescă un nou tip de corp, o îmbinare contradictorie dintre putere și slăbiciune, dintre dezorganizare și fluiditate, conectat la realitate, dar în același timp alienat.
Fiecare corp în spațiul scenei pare angrenant într-o mașinărie, pentru că mișcările individuale nu există în lipsa unui susțineri colective. Este punctată relația dintre experiența individuală a trupului și cea exterioară a corpurilor, care rămâne străină oricui, pentru că singurul fel în care cineva poate cunoaște lumea este exclusiv prin trupul său. Tehnicitatea dansatorilor este deșăvârșită, coregrafia de grup este bine articulată, dar întregul spectacol are o eleganță rece ce se menține pe tot parcursul.
Intensitatea cu care crește ritmul nu aduce contrar așteptărilor impulsivitatea sau agresivitatea, ci armonia și liniaritatea. Lumina roșie, asociată pericolului, este folosită de această dată pentru a schimba registrele. Mișcările devin mai puțin spasmodice decât la început, corpul își regăsește controlul și se instalează o fluiditate a mișcării. Un moment interesant este introducerea elementelor de street dance în coregrafie, fără însă să rupă structura unitară a grupului.
Dansatorii desconstruiesc și construiesc într-o ciclicitate continuă, iar dacă corporalitatea este favorită, temporalitatea își pierde reperul. De altfel nici reperele spațiale nu sunt importante decât în măsura în care interacționează cu corpul și astfel raportarea se face la acesta („inside is outside”). Un alt punct important este definirea formei și a materiei, devenind și acestea ambigue.
Performance-ul poate fi privit ca o expresie a unui atom, în care elementele contradictorii se atrag și crează împreună energie, stând la baza construcției despre lume. Înțelegerea a tot ceea ce este în jur nu se face decât prin intermediul corporalității, ceea ce o fixează pe aceasta în nucleul receptării.
CounterBODY este o investigare la nivelul relației corp și spațiu care a fascinat, a intrigat și a împins la cercetare și dezbateri încă din Antichitate, dar se folosește de limbajul artistic pentru a răspunde sau doar a expune o chestiune ce intrigă omenirea de secole.
*Material realizat cu ocazia Sezonului de dans contemporan CNDB – București în mișcare, 2017
Sezonul de dans contemporan CNDB – București în mișcare, 2017 este un proiect cultural finanțat în cadrul Programului cultural București Oraș participativ de către Primăria Generală a Capitalei prin Centrul de Proiecte Culturale ARCUB.
#SezonuldedansCNDB #Bucurestiinmiscare #decesaCNDB #vazutlaCNDB
Text de Ioana Gonțea