Outcome

  • Dans & performance
  • Acces pe bază de invitație
  • În cadrul Dance me to the End of… – exerciții, distanțe, apropieri

30 min.

©Vlad Bâscă

Info

Centrul Național al Dansului București anunță a doua reprezentație din cadrul programului Dance me to the End of… în care revizitarea istoriei recente a dansului contemporan românesc devine exercițiu și practică în formarea studenților din Academia de dans și performance CNDB. 

Outcome, lucrarea semnată de Manuel Pelmuș și prezentată, în premieră, în cadrul ediției 2001 a Festivalului Internațional de Dans BucurEști Vest, organizat de Fundaţia „Proiect DCM”, este una dintre cele mai îndrăznețe lucrări coregrafice apărute la începutul anilor 2000 în dansul contemporan românesc. Outcome a fost privită ca un fel de scurtcircuit, un șoc, care pentru mulți dintre tinerii coregrafi de atunci a produs o întrerupere a estetismului provenit din dansul francez, care își lăsase puternic amprenta în coregrafia românească urmare a proiectului ”La Danse en Voyage”, organizat la București la începutul anilor 90.

Lucrarea lui Manuel Pelmuș a apărut în contextul unei mici dar foarte active comunități a dansului contemporan din București, care la acel moment se afla în plină coagulare și poziționare. Mai mulți dintre tinerii coregrafi români încep în acea perioadă să circule, își prezintă lucrările la festivaluri internaționale, participă la laboratoare de cercetare, sunt invitați în rezidențe artistice și intră în dialog cu scena internațională, regăsindu-se  în ideile și practicile ”noului val european”.
Dansul contemporan european trecea la acea vreme printr-un nou moment de inovare și chestionare a posibilităților coregrafiei de a gândi corpul în termeni politici și sociali și se apropia de moștenirea dansului experimental și radical din perioada anilor ´60-´70. Cartea No Wind No Word publicată în 2001 de criticul Helmut Ploebst poate fi considerată prima imagine de ansamblu a unei noi generații din istoria dansului vest-european. Emio Greco, João Fiadeiro, Vera Mantero, Boris Charmatz, Jérôme Bel, Xavier Le Roy, Raimund Hoghe, Maria La Ribot și Benoît Lachambre sunt câțiva dintre coregrafii despre care Ploebst afirmă că lansează discursuri politice care se fac simțite în punerea în scenă și plasarea contextuală a corpului, în locația tematică a subiectului lor, în analiză, în textura operei sau în diferite metode de cooperare și chiar în strategii economice. 

Percepută de artist acum, la 19 ani distanță de la premieră, Manuel Pelmuș declară despre lucrare:

“O văd ca pe o încercare de a depăși anumite limite a ceea ce învățasem și înțelesesem despre dans până atunci, ca pe un răspuns la tendințele internaționale reprezentate de „noul dans european” din acel moment. În plan local, cred ca se întâmplă o deschidere către noi forme de expresie și de gândire artistică, cum ar fi noul val românesc în film, dar și în artele vizuale sau în plan semi instituțional, prin apariția unor noi structuri artistice independente, unei dorințe de a inventa și construi spații noi pentru cercetare artistică, așa cum a fost CNDB, și pentru un alt tip de conștiință politică și civică, aflată în formare și afirmare la începutul acestui secol în România”. 

În ceea ce privește relația dintre această lucrare și celelalte lucrări pe care le-a creat, Manuel Pelmuș consideră că este prima lucrare în care a problematizat ce însemna coregrafia pentru el, poziția corpului în societate, implicațiile sale artistice și politice, în care a încercat să materializeze “un fel de gândire coregrafică, mai aproape de performance-ul din artele vizuale și de anumite căutări conceptuale în coregrafie”. Artistul se referă la Outcome ca la o lucrare care a informat și influențat tot ce a produs artistic mai departe, chiar dacă în alte forme sau spații de prezentare:

“Outcome a inițiat o formă de reflecție critică asupra mijloacelor de producție artistice și a convențiilor și contextului în care acestea se desfășoară” (Manuel Pelmuș)

Lucrarea a venit ca ecou al unei apropieri a artistului de noul dans european, de la acea vreme. Pe lângă participările la workshopuri și festivaluri internaționale,  Manuel Pelmuș a vrut să înțeleagă ce transformări aveau loc în discursul coregrafic din acel moment. Outcome a fost reperată la nivel internațional și prezentată în mai multe festivaluri din Europa.

“Outcome a venit ca un ecou al acestor preocupări, în momentul în care o generație tânără de dansatori și coregrafi se afirma la București, construia noi spații, un alt tip de discurs artistic, și am dorit să fac parte din acest nou val de artiști, foarte promițători și generoși.” (Manuel Pelmuș, 2020)

În procesul creației lucrării originale Manuel Pelmuș a lucrat alături de artistul Eduard Gabia, performerul care astăzi îl asistă la predarea ștafetei către tânărul dansator Filip Stoica, cel care performează noua versiune a lucrării. 

“Lucrarea i se datorează în mare parte, dacă nu exclusiv, lui Eduard Gabia. Eram prieteni, iar într-o zi, i-am povestit și explicat ideea mea. Edi a fost foarte deschis și receptiv, și a intuit perfect sensul propunerii artistice, chiar dacă era destul de neobișnuită și pentru el, dar și pentru mine. A urmat o perioadă de repetiții și discuții, în care piesa s-a dezvoltat destul de organic, susținută și de abilitățile excelente de interpret ale lui Edi. Nu a fost deloc un proces de lucru în sens clasic, în care eu arăt niște mișcări, iar el încearcă să le execute cât mai bine. A fost mai degrabă un proces de acumulare, în care ne alimentam reciproc cu idei și senzații, adăugând pe parcurs detalii de mișcare care într-un final au devenit Outcome. Îmi aduc aminte că am discutat despre relația dintre obiect și subiect, dintre prezență și expresie, dintre corp și context.” (Manuel Pelmuș, 2020)

Având în vedere prevederile legale privind măsurile de siguranță împotriva CO-VID19, referitoare la numărul maxim de participanți permis în cadrul unui eveniment la CNDB, participarea la eveniment se face doar pe bază de invitație, selecția invitaților fiind rezervată echipei artistice. 

Conceptul si coregrafia: Manuel Pelmuș
Asistent coregraf: Eduard Gabia
Light design: Alexandros Raptis

Cu
Filip Stoica

Lucrare realizată în cadrul proiectului Restituiri – performând efemerul.

Producția
Centrul Național al Dansului (CNDB)

Co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național.
Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.