Cum filmezi un performance?

Laborator deschis: „Stars High in Amnesia’s Sky (reactivări)” de Mihai Mihalcea

7 noiembrie, ora 12:00

Info

În ultimul timp a devenit tot mai urgent ca artiștii din zona performativă să găsească metode de a se adapta la fluxul digital de informație din mediul online. O dată cu pandemia SARS-COV-2, scena s-a mutat temporar în digital. Platformele de prezentare s-au adaptat noilor condiții, cerând artiștilor filmări profesionale ale spectacolelor sau adaptări video ale unor lucrări destinate scenei. A devenit imperativ necesar pentru coregrafi și dansatori să înțeleagă cum să-și documenteze vizual spectacolele sau să le regândească pentru noi platforme.

Te invităm la un laborator deschis în care se va discuta aplicat despre procesul de documentare video a unei lucrări performative, alături de Simona Deaconescu (coregrafă și regizoare), Ana Drăghici (directoare de imagine), Mihai Mihalcea (coregraf) și interpreții din spectacolul pe care acesta îl semnează, “Stars High in Amnesia’s Sky (reactivări)”.

În cadrul laboratorului se va porni de la conceptul spectacolului creat de coregraful Mihai Mihalcea și se va schița o direcție vizuală racordată la modul de receptare a spectacolului de către public. Se va pune accentul pe colaborarea strânsă dintre coregraf și directorul de imagine, tipuri de încadraturi și unghiulații cinematografice specifice unei lucrări de dans, dinamica montajului spectacolului filmat, retorica vizuală și motivația din spatele acestor alegeri, precum și aspecte care țin de pregătirea și producția unui format video bazat pe o lucrare scenică.

Ce se schimbă și ce rămâne din ceea ce a însemnat spectacolul în varianta lui originală, cum putem găsi o gramatică vizuală comună cu echipa de filmare, cum transformăm procesul de lucru cu dansatorii în timpul filmărilor, cum realizăm un decupaj, și, nu în ultimul rând, ce putem transfera dinspre performativ înspre vizual, sunt întrebări pe care artiștii invitați le vor dezbate în cadrul laboratorului. 

Despre „Stars High in Amnesia’s Sky (reactivări)”

”Nu ne amintim, ci ne rescriem amintirile”, ne spune Mihai Mihalcea întorcându-se cu detașare la propria creație „Stars High in Amnesia’s Sky”, care a avut premiera inițială în 2003.

Creată într-un context în care în arta românească începea să se facă simțită apariția mai multor creații cu estetici foarte diferite de ceea ce se putea vedea de regulă pe scenele din România, lucrarea „Stars High in Amnesia’s Sky” este văzută pe scena internațională drept o instalație scenică, ”o creație experimentală care se sustrage codurilor dansului pe care refuză să-l exhibe”.

Prezentată ca work-in-progress la Centre National de la Danse – Pantin, lucrarea a fost prezentată în premieră pe scena Teatrului Hebbel am Uffer, în cadrul Internationales TanzFest Berlin, în 2003, avându-i ca performeri pe Maria Baroncea, Eduard Gabia și Mircea Ghinea, alături de scenograful Andu Dumitrescu. După premiera berlineză, Martin Hargreaves, editorul Dance Theatre Journal, scria în numărul 19 al revistei londoneze despre festival și aprecia ”Stars High in Amnesia’s Sky” drept „un performance inteligent și bine gândit a cărui abordare minimalistă a scos în evidență complexitatea întrebărilor coregrafice și politice pe care le-a lansat”.

Actuala creație – ”Stars High in Amnesia’s Sky (reactivări)” – are ca punct de plecare lucrarea din 2003. În centrul atenției noii lucrări nu se află neapărat lucrarea originală, ci mai cu seamă contextul care a favorizat apariția sa. Este un exercițiu de transmitere spre o altă generație de artiști a unor fragmente de istorii rămase prezente doar în memoria participanților direcți la evenimentele de atunci. În dispozitivul scenic actual se amestecă pe suprafața instabilă a prezentului texte, sonorități, imagini și acțiuni, amintiri, istorii personale și colective care sunt rescrise și reactivate performativ de către o nouă generaie de interpreți.

Direcție artistică: Mihai Mihalcea

Cu: Smaranda Găbudeanu, Alina Lupeș, Amelia Motea, Claudiu Silvianu, Filip Stoica

Asistenți: Iulia Chindea, Mircea Ghinea
Light design: Alexandros Raptis

IMPORTANT: Accesul la eveniment se face pe baza ultimelor reglementări privind măsurile de siguranță împotriva SARS-CoV-2. Participanţii trebuie să prezinte actul de identitate şi Certificatul Digital EU COVID-19 (Green Pass), care să conţină: fie dovada vaccinării împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare cu un vaccin autorizat în România; fie dovada că se află în perioada cuprinsă între a 15-a şi 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.

Înscrieri

Participarea este gratuită în limita locurilor disponibile, iar înscrierile se fac cu un mail către [email protected] până pe 6 noiembrie.

Biografie Simona Deaconescu

Simona Deaconescu este coregrafă și regizoare de filme de dans, lucrând transdisciplinar la granița dintre spectacol, instalație și film. În 2014 a fondat Tangaj Collective, un cadru de colaborare cu artiști din diverse domenii, prin care explorează scenarii despre viitorul corpului, memorie și identitate. Artista creează spații performative în care natura și tehnologia se întâlnesc, iar noțiunea de coregrafie se extinde dincolo de corpul uman. Lucrările sale performative au fost prezentate în festivaluri, galerii și spații neconvenționale din Europa, Canada și SUA. 

A studiat coregrafie la UNATC – Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale București” și regie de film la Universitatea Media din București. Simona Deaconescu a fost nominalizată ca Aerowaves Twenty18 Artist și a primit Premiul CNDB în 2016. În ultimii doi ani a fost artistă rezidentă a proiectelor europene „Moving Digits: Augmented Dance for Engaged Audiences” și „Biofriction” – un proiect internațional care promovează bioarta și practicile de biohacking. În 2021 și 2022, artista devine „Forecast Mentee”, sub mentoratul coregrafei franceze Mathilde Monnier, ca parte a unei rețele interdisciplinare globale care promovează transferul de idei.

Simona Deaconescu și-a dezvoltat o practică în filmul de dans, prin plasarea corpului în locuri nefamiliare, folosind cadre secvență și o atmosferă distopică. A realizat filmul de dans „Silent Places” (în colaborare cu directorul de imagine Oleg Mutu) și „Sonder” (în colaborare cu directorul de imagine Tudor Vladimir Panduru), care au fost selectate și premiate la peste 40 de festivaluri de profil din lume. În 2015, alături de producătoare de film Anamaria Antoci, a fondat BIDFF – Bucharest International Dance Film Festival, o platformă dedicată întâlnirii dintre artele performative, cinematografie și noile tehnologii, care a obținut în 2020 premiul AFCN pentru Cooperare Culturală Internațională.

Biografie Ana Drăghici

Ana a absolvit imagine de film la UNATC în 2008, apoi studiile de master de imagine de film.  În prezent este masterandă în cadrul Facultății de Filosofie. A filmat mai multe scurtmetraje (cu regizori ca: Iulia Rugină, Eva Pervolovici, Sebastian Mihăilescu, Tudor Botezatu, Raya al Suliman, Yotam Ben-David, Laura Marques), a fost operatoare la filmul “Aurora” (regia: Cristi Puiu) și a semnat imaginea mai multor filme de lungmetraj (cu regizorii Bogdan Theodor Olteanu, Paul Negoescu și Ruxandra Ghițescu). În 2009, a înființat asociația Graphis 122, prin care a sprijinit o serie de proiecte culturale independente, iar în 2016 a fondat programul Film+. În anul 2016 a fost numită membru în grupul de lucru cu rol consultativ în procesul de elaborare a politicilor culturale și al planului strategic al Arhivei Naționale de Filme iar din 2018 este membră a Academiei Europene de Film. 

Biografie Mihai Mihalcea

Mihai Mihalcea este artist și coregraf care trăiește și lucrează în București. A co-fondat grupul “Marginalii”, primul grup independent de dansatori contemporani post-1989 și de asemenea a inițiat și contribuit la proiecte precum centrul Multi Art Dans, Centrul Național al Dansului București, spațiul subRahova, Căminul Cultural care au contribuit major la recunoașterea internațională a dansului contemporan românesc.

Lucrările coregrafice pe care le-a realizat între 1994-2009 sub numele propriu au fost prezentate în instituții și festivaluri precum Tanzquartier Viena (AT), Tanz im August Berlin (DE), Paris Quartier d’Ete (FR), Springdance Utrecht (NL), Teatrul Național București (RO), La Filature – Scène nationale de Mulhouse (FR), și au fost remarcate în publicații Le Monde, Berliner Zeitung, Liberation, Danser, Ballet-Tanz International, Dance Theatre Journal, La Repubblica etc.

Între 2005-2013 a ocupat poziția de director al Centrului Național al Dansului București, instituție pe care a co-fondat-o, devenind una din structurile cheie în formarea unor generații de artiști și coregrafi din București. Pentru proiectele derulate în cadrul CNDB a fost nominalizat la premiul “Paris – Europe 2006” de către Maison d’Europe et d’Orient Paris.

În 2010 își asumă o nouă identitate artistică, cea a lui Farid Fairuz, sub care a activat până în 2020, și a realizat lucrări coregrafice și performance pentru camera video și foto ce au fost prezentate atât în contextul artelor vizuale cât și în cel al dansului contemporan, în instituții și festivaluri precum Kunsthalle Gent (BE), Black Box Theater Oslo (NO), Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Buckenthal Sibiu (RO), Rencontres Choreographiques de Seine-Saint-Denis (FR), Fabrica de Pensule Cluj (RO), HAU Berlin (DE), Centrul Național al Dansului București (RO), Akademie Der Künste Berlin (DE), Kunsthalle Bega, Timișoara (RO), etc.

Producția artistică realizată în cadrul proiectului ”Farid Fairuz” a fost achiziționată de MNAC – Muzeul Național de Artă Contemporană București (RO). Din 2020 artistul revine la numele inițial.

Eveniment realizat în cadrul proiectului Dansuri de curte.

Co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național (AFCN)
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.