Cum filmezi un performance?

Laborator deschis: „Iluzionistele” de Mădălina Dan

28 octombrie, ora 18.00

DDC Cum filmezi un performance Iluzionistele

Info

În ultimul timp a devenit tot mai urgent ca artiștii din zona performativă să găsească metode de a se adapta la fluxul digital de informație din mediul online. O dată cu pandemia SARS-COV-2, scena s-a mutat temporar în digital. Platformele de prezentare s-au adaptat noilor condiții, cerând artiștilor filmări profesionale ale spectacolelor sau adaptări video ale unor lucrări destinate scenei. A devenit imperativ necesar pentru coregrafi și dansatori să înțeleagă cum să-și documenteze vizual spectacolele sau să le regândească pentru noi platforme.

Te invităm la un laborator deschis alături de Simona Deaconescu (coregrafă și regizoare), Ana Drăghici (directoare de imagine), Bogdana Pascal (artistă vizuală și producătoare TV), Mădălina Dan (coregrafă și autoarea spectacolului „Iluzionistele), și interpretele din spectacol, în care se va discuta aplicat despre procesul de documentare video a unei lucrări performative.

În cadrul laboratorului se va porni de la conceptul spectacolului creat de coregrafa Mădălina Dan și se va schița o direcție vizuală racordată la modul de receptare a spectacolului de către public. Se va pune accentul pe colaborarea strânsă dintre coregraf și directorul de imagine, tipuri de încadraturi și unghiulații cinematografice specifice unei lucrări de dans, dinamica montajului spectacolului filmat, retorica vizuală și motivația din spatele acestor alegeri, precum și aspecte care țin de pregătirea și producția unui format video bazat pe o lucrare scenică. Ce se schimbă și ce rămâne din ceea ce a însemnat spectacolul în varianta lui originală, cum putem găsi o gramatică vizuală comună cu echipa de filmare, cum transformăm procesul de lucru cu dansatorii în timpul filmărilor, cum realizăm un decupaj, și, nu în ultimul rând, ce putem transfera dinspre performativ înspre vizual, sunt întrebări pe care artiștii invitați le vor dezbate în cadrul laboratorului. 

Despre „Iluzionistele

„Iluzionistele” a avut premiera în 2009. În 2021, lucrarea semnată de Mădălina Dan a revenit pe scenă cu o nouă generație de performeri. Spectacolul este o prelungire a etapei ludice din primele stadii ale vieții, caracterizată prin joc, inocență și entuziasm continuu în a percepe și a transforma lumea. Respinge automatismele, clasificările și simplificările care iau locul magiei în viața de adult și revine la logicile și relaționările care fac realitatea și imaginarul, invizibilul și vizibilul, posibilul și imposibilul să se întrepătrundă în gândirea nediferențiată a copiilor.

Refacerea spectacolului i-a oferit autoarei ocazia de a-și asuma demersul artistic din 2009 dintr-o perspectivă mai matură, și de a-și asuma și sublinia identitatea și realitatea feminină, prin cercetarea de noi modalități de exprimare prin mișcare, chestionarea convenției scenice, metode compoziționale aplicate în improvizație, abordări sincretice de exprimare cu mișcare, sunet, obiecte, text.

Conceptul si direcția artistică: Mădălina Dan
Coregrafia: Alexandra Bălășoiu, Andreea Belu, Smaranda Găbudeanu, Georgia Măciuceanu, Laura Murariu, Virginia Negru, Madalina Dan

Cu: Alexandra Bălășoiu, Smaranda Găbudeanu, Georgia Măciuceanu, Laura Murariu, Virginia Negru

Costume: Paula Dunker
Asistență producție: Georgia Măciuceanu
Asistență costume și scenografie: Smaranda Găbudeanu
Light design: Alexandros Raptis

IMPORTANT: Accesul la eveniment se face pe baza ultimelor reglementări privind măsurile de siguranță împotriva SARS-CoV-2. Participanţii trebuie să prezinte actul de identitate şi Certificatul Digital EU COVID-19 (Green Pass), care să conţină: fie dovada vaccinării împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare cu un vaccin autorizat în România; fie dovada că se află în perioada cuprinsă între a 15-a şi 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.

Înscrieri

Participarea este gratuită în limita locurilor disponibile, iar înscrierile se fac cu un mail către [email protected] până pe 27 octombrie.

Biografie Simona Deaconescu

Simona Deaconescu este coregrafă și regizoare de filme de dans, lucrând transdisciplinar la granița dintre spectacol, instalație și film. În 2014 a fondat Tangaj Collective, un cadru de colaborare cu artiști din diverse domenii, prin care explorează scenarii despre viitorul corpului, memorie și identitate. Artista creează spații performative în care natura și tehnologia se întâlnesc, iar noțiunea de coregrafie se extinde dincolo de corpul uman. Lucrările sale performative au fost prezentate în festivaluri, galerii și spații neconvenționale din Europa, Canada și SUA. 

A studiat coregrafie la UNATC – Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale București” și regie de film la Universitatea Media din București. Simona Deaconescu a fost nominalizată ca Aerowaves Twenty18 Artist și a primit Premiul CNDB în 2016. În ultimii doi ani a fost artistă rezidentă a proiectelor europene „Moving Digits: Augmented Dance for Engaged Audiences” și „Biofriction” – un proiect internațional care promovează bioarta și practicile de biohacking. În 2021 și 2022, artista devine „Forecast Mentee”, sub mentoratul coregrafei franceze Mathilde Monnier, ca parte a unei rețele interdisciplinare globale care promovează transferul de idei.

Simona Deaconescu și-a dezvoltat o practică în filmul de dans, prin plasarea corpului în locuri nefamiliare, folosind cadre secvență și o atmosferă distopică. A realizat filmul de dans „Silent Places” (în colaborare cu directorul de imagine Oleg Mutu) și „Sonder” (în colaborare cu directorul de imagine Tudor Vladimir Panduru), care au fost selectate și premiate la peste 40 de festivaluri de profil din lume. În 2015, alături de producătoare de film Anamaria Antoci, a fondat BIDFF – Bucharest International Dance Film Festival, o platformă dedicată întâlnirii dintre artele performative, cinematografie și noile tehnologii, care a obținut în 2020 premiul AFCN pentru Cooperare Culturală Internațională.

Biografie Ana Drăghici

Ana a absolvit imagine de film la UNATC în 2008, apoi studiile de master de imagine de film.  În prezent este masterandă în cadrul Facultății de Filosofie. A filmat mai multe scurtmetraje (cu regizori ca: Iulia Rugină, Eva Pervolovici, Sebastian Mihăilescu, Tudor Botezatu, Raya al Suliman, Yotam Ben-David, Laura Marques), a fost operatoare la filmul “Aurora” (regia: Cristi Puiu) și a semnat imaginea mai multor filme de lungmetraj (cu regizorii Bogdan Theodor Olteanu, Paul Negoescu și Ruxandra Ghițescu). În 2009, a înființat asociația Graphis 122, prin care a sprijinit o serie de proiecte culturale independente, iar în 2016 a fondat programul Film+. În anul 2016 a fost numită membru în grupul de lucru cu rol consultativ în procesul de elaborare a politicilor culturale și al planului strategic al Arhivei Naționale de Filme iar din 2018 este membră a Academiei Europene de Film. 

Biografie Mădălina Dan

Mădălina Dan este absolventă a Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” din București și a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică din București – secția coregrafie; tot la UNATC a absolvit și un master în scriere dramatică.

Din 1998 pînă în 2003 este membră a companiei de dans „Oleg Danovski” din Constanța. În 2008 participă la programul de burse pentru dans contemporan „DanceWeb Scholarship” – Viena. Mădălina Dan a fost artistă invitată la Școala de Dans din cadrul Arizona State University şi artistă asociată a Centrului Naţional al Dansului Bucureşti în 2016.A studiat în Berlin la HZT (Hochschulübergreifende Zentrum Tanz Berlin) la programul SoDA (Solo/Dance/Authorship).

Lucrările sale au fost prezentate la Springdance Festival Utrecht, Balkan Dance Platform – Novi Sad, eXplore Dance Festival – București, Temps d’Images – Cluj, SouthBank Center & Chisenhale Dance Space – Londra, Fabrik Potsdam, Hebbel am Uffer – Berlin, TanzFabrik-Berlin, Tanzquartier Wien, Dance Theater Workshop – New York, Firkin Crane-Cork, Alta Theater – Praga, Art Stations Foundation – Poznan, Sophien Saale – Berlin, FFT Düsseldorf, Impulse Festival, Mulheim, Lyon Dance Biennale, Schauschpiel Leipzig, Hellerau – Dresda etc.

În 2015 a primit Premiul CNDB, pentru contribuţia sa în dans şi performance prin spectacole, ateliere, laboratoare de creaţie şi proiecte de mentorat.

Biografie Bogdana Pascal

Bogdana Pascal lucrează și locuiește în București, România, unde a absolvit Liceul de Arte Plastice (costum și scenografie), Universitatea Națională de Teatru și Film (Multimedia) și a obținut o diplomă de master la Centrul de Excelență în Studiul Imaginii (CESI) cu o teză privind istoria dansului contemporan românesc.În timpul studiilor, interesul ei pentru dansul contemporan s-a reflectat în lucrări scurte care au fost selectate și prezentate, unele dintre ele premiate, în festivaluri studențești europene.

A lucrat ca artist video și director artistic independent, dobândind competență și experiență în editarea video de dans și a avut numeroase colaborări cu dansatori, coregrafi și artiști în proiecte internaționale.

Lucrează ca producător tv pentru Televiziunea Română. Cu peste 20 de ani de experiență profesională, a creat mai multe formate TV: ”Performdance” – o producție săptămânală de dans, cu peste 100 de episoade difuzate, ”Kinetika – laboratoarele corpului ” – producții experimentale de video-dans și scurtmetraje, ”dance Makers”, ”art Makers”, precum și ”Seara de dans contemporan” – o serie de documentare săptămânale, dedicate dansului contemporan și tinerilor artiști.În prezent, produce ”Secolul 22 – k a l o p s i a” – o serie de eseuri vizuale care explorează o gamă largă de domenii creative, cum ar fi dansul, designul și artele spectacolului.

Eveniment realizat în cadrul proiectului Dansuri de curte.

Co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național (AFCN)
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.