fbpx

Știri

09.7.2021

back

Eduard Gabia – de la dans contemporan și performance art la film, muzică și înapoi pe scena CNDB, sau artistul care își revizitează propriul traseu coregrafic în trei lucrări care au marcat istoria recentă a dansului contemporan

Eduard Gabia – de la dans contemporan și performance art la film, muzică și înapoi pe scena CNDB, sau artistul care își revizitează propriul traseu coregrafic în trei lucrări care au marcat istoria recentă a dansului contemporan

”Outcome”, de Manuel Pelmuș și ”8 days a week” de Eduard Gabia, double bill, în 16 și 17 iulie la CNDB.

Despre versatilitatea artiștilor veniți din zona dansului contemporan se vorbește foarte puțin. Un exemplu relevant este Eduard Gabia care de-a lungul timpului a traversat și experimentat fluid mai multe zone, medii și conținuturi artistice. În anii 2000 instituțiile de cultură îl prezentau drept coregraf și performer al unor spectacole prezentate în festivalurile internaționale de dans. IMDb și Cinemagia îl anunțau ca actor distribuit în rolurile principale ale câtorva producții internaționale de film. În prezent site-urile cluburilor și festivalurilor de muzică îl menționează drept fondator și percuționist al unui duo de muzică electronică/synth pop/new-wave numit Karpov not Kasparov, care recent a semnat un contract cu labelul Disco Halal originar din Berlin.

Educat și format ca dansator și coregraf, artistul Eduard Gabia revine pe scena Centrului Național al Dansului București în triplă ipostază: aceea de performer al versiunii inițiale a lucrării ”Outcome”, semnată de Manuel Pelmuș, pe care o revizitează cu propriul corp după 20 de ani, și aceea de autor care intră pentru prima dată în propria lucrare – ”8
days a week” – după 15 ani de la premiera sa la Kaaitheater Bruxelles, în 2006. Cele două lucrări vor fi prezentate ca double bill, în 16 și 17 iulie la CNDB. Prezentarea „8 days a week” creează totodată ocazia reîntâlnirii cu dansatoarea Carmen Coțofană, una dintre interpretele distribuției inițiale ale spectacolului. Cea de-a treia ipostază în care va fi prezent Eduard Gabia este aceea de performer în „Stars High in Amnesia’s Sky (reactivări)” , de Mihai Mihalcea, care urmează să fie prezentat la CNDB, în 24 și 25 iulie.

„Outcome”, lucrarea semnată de Manuel Pelmuș este una dintre cele mai îndrăznețe lucrări coregrafice apărute la începutul anilor 2000 în dansul contemporan românesc. „Outcome” a fost privită ca un fel de scurtcircuit, un șoc, care pentru mulți dintre tinerii coregrafi și critici de atunci a produs o întrerupere a estetismului provenit din dansul francez, care își lăsase puternic amprenta în coregrafia românească urmare a proiectului ”La Danse en Voyage”, organizat la București la începutul anilor ’90.

Manuel Pelmuș consideră că este prima sa lucrare în care a problematizat ce însemna coregrafia pentru el, poziția corpului în societate, implicațiile sale artistice și politice, în care a încercat să materializeze “un fel de gândire coregrafică, mai aproape de performance-ul din artele vizuale și de anumite căutări conceptuale în coregrafie”.

Artistul se referă la „Outcome” ca la o lucrare care a informat și influențat tot ce a produs artistic mai departe, chiar dacă în alte forme sau spații de prezentare:

“Outcome a inițiat o formă de reflecție critică asupra mijloacelor de producție artistice și a convențiilor și contextului în care acestea se desfășoară. Lucrarea i se datorează în mare parte, dacă nu exclusiv, lui Eduard Gabia. Eram prieteni, iar într-o zi, i-am povestit și explicat ideea mea. Edi a fost foarte deschis și receptiv, și a intuit perfect sensul propunerii artistice, chiar dacă era destul de neobișnuită și pentru el, dar și pentru mine. A urmat o perioadă de repetiții și discuții, în care piesa s-a dezvoltat destul de organic, susținută și de abilitățile excelente de interpret ale lui Edi. Nu a fost deloc un proces de lucru în sens clasic, în care eu arăt niște mișcări, iar el încearcă să le execute cât mai bine. A fost mai degrabă un proces de acumulare, în care ne alimentam reciproc cu idei și senzații, adăugând pe parcurs detalii de mișcare care într-un final au devenit Outcome. Îmi aduc aminte că am discutat despre relația dintre obiect și subiect, dintre prezență și expresie, dintre corp și context.” 

Manuel Pelmuș, 2020

8 days a week” este spectacolul creat de Eduard Gabia și prezentat în premieră în 2006, fiind o coproducție CNDB și Kaaitheater Bruxelles. Pentru crearea spectacolului, echipa artistică de atunci (Eduard Gabia, Carmen Coțofană, Maria Baroncea, Florin Fieroiu, Brynjar Bandlien și Beniamin Boar) a beneficiat de o rezidenţă de creaţie la Kaaitheater,  unul dintre cele mai prestigioase teatre europene de dans contemporan, unde a și avut două reprezentații.

Spectacolul este construit pe baza unei practici de mișcare ingenioasă, pe care Eduard Gabia a experimentat-o ludic el însuși înainte să elaboreze un întreg kit de instrumente pe care îl livrează dansatorilor spre propria folosință. Nimic mai simplu, nimic mai dificil. În 16 și 17 iulie Gabia intră, în premieră, în propria lucrare, alături de Carmen Coțofană, una dintre interpretele versiunii originale a spectacolului.

“În realitatea lumii înconjurătoare acțiunile noastre sunt compuse din două tipuri de interacțiune, ne spune Gabia. Informațional – avem cunoștințele necesare respectivei acțiuni. Energetic – cunoaștem, dispunem, de cantitatea exactă de energie pentru îndeplinirea respectivei acțiuni. Acțiunea este punctul de întâlnire a celor două perspective, pe care eu în 8 days a week am încercat să-l dezechilibrez transformând fiecare acțiune într-un „eșec”, într-o „greșeală”. Și din greșeală în greșeală se adună o
realitate normală, firească.”

Eduard Gabia
Sari la conținut